Simone van der Hof in Het Financieele Dagblad over gezinsvloggers

Familievloggers delen hun gezinsleven met honderdduizenden volgers op sociale media. Wat betekent het om online op te groeien? En is dagelijks een filmpje opnemen een leuke hobby of kinderarbeid? ‘Ieder kind vindt het leuk om een toren te bouwen, maar niet als het steeds opnieuw moet.’

Gezinsvloggers zijn influencers die foto's en video's delen over hun gezinsleven op platforms zoals YouTube, TikTok en Instagram. Gezinsvlogs delen ook het dagelijks leven van kinderen met een potentieel groot publiek. Dit gaat soms gepaard met zeer persoonlijke beelden, zoals kinderen die worstelen met faalangst of verdriet. Er kan ook veel geld worden verdiend met vlogs en gerelateerde gesponsorde activiteiten of producten, zoals een film of kledinglijn. In een interview met Het Financieele Dagblad zegt Simone van der Hof dat ouders weliswaar primair verantwoordelijk zijn voor hun kinderen en beslissingen voor hen mogen nemen, maar dat kinderrechten grenzen stellen. "Denk aan het recht op privacy en het recht op vrije tijd, spelen en recreatie. Daar kan het dus wringen met kinderen die huilend in beeld komen of voor de camera een gesponsorde doos Lego moeten uitpakken." Bovendien kan deelname aan gezinsvlogs een vorm van werk voor kinderen worden die zou moeten worden afgebakend door de regels die we hebben voor kinderarbeid in het algemeen.

Ouders moeten ook worden voorgelicht over de risico's van gezinsvlogs voor de rechten en het welzijn van kinderen. Verder is het belangrijk dat kinderen controle hebben over wat er online over hen wordt gedeeld, ook door hun ouders. "Net als volwassenen houden kinderen graag zelf de controle over hun eigen informatie. Wij zouden het ook vervelend vinden als iemand anders voor ons bepaalt welke foto er van ons online komt, ook al staan we daar prima op." Vraag kinderen om toestemming als ze daarvoor oud genoeg zijn. Wees als ouder verder heel terughoudend met het delen van kinderfoto's."

Foto door Elina Fairytale