Een quantumcomputer in 2030?

Een nieuwe computer met ongekende rekenkracht, dat is de quantumcomputer. Op dit moment bestaat de quantumcomputer nog niet, maar er wordt hard aan gewerkt om dit een realiteit te maken. Wil je weten hoe het zit? Julia Cramer vertelt erover bij de NOS en NPO.

Universitair docent Julia Cramer van de Universiteit Leiden werkt aan quantumcomputers en legt in het NOS-journaal en in Nieuws en Co van 18 maart uit hoe het werkt. ‘De quantumcomputer kan straks berekeningen parallel uitvoeren.’ Dit kan je vergelijken met een doolhof, ‘In een doolhof kan je een pad uitproberen en als dat niet het goede pad is moet je opnieuw beginnen. De quantumcomputer kan heel veel paden tegelijk uitproberen zodat je makkelijker de goede uitgang vindt’, aldus Cramer.

De quantumcomputer biedt hierdoor nieuwe mogelijkheden op het gebied van medicijnontwikkeling, materiaalbegrip en ook beveiliging. Echter waarschuwen Europarlementariërs en de AIVD ook voor de veiligheidsrisico’s. Quantumcomputers zijn namelijk beter in staat om de huidige beveiligingsmethodes te kraken. Volgens Cramer moeten we dus ook nadenken over andere manieren om onze data te beveiligen.

Meer weten?

Bekijk het 8 uur-journaal van de NOS (18 maart, vanaf minuut 15) en van Nieuws en Co (18 maart, vanaf minuut 33.18).

Afbeelding: Pixabay