Moet Nederland inzetten op een uitbreiding van luchtafweer?

Frans Osinga, hoogleraar War Studies bij het Institute of Security and Global Affairs, vertelt in diverse media over de luchtruimverdediging van Nederland.

Deze week werd bekend dat Nederland extra wil investeren in luchtverdediging, maar pas vanaf 2028 en met een bedrag dat niet toereikend is voor daadwerkelijke capaciteitsvergroting, en dat terwijl experts aangeven dat luchtafweer een topprioriteit is. Osinga noemt dat we laat zijn. Hij geeft aan: 'Al in de zomer van 2022 deed NAVO-secretaris-generaal Stoltenberg een oproep voor versterking van onze verdediging. We lijken dit pas het afgelopen half jaar serieus te gaan nemen, maar nog zonder grote uitbreiding van de luchtafweer.'

Oekraïne

Vorige week werd een elektriciteitscentrale verwoest en in Charkiv richtten Russische zweefbommen veel schade aan. De Oekraïense president Zelensky doet een smeekbede aan zijn bondgenoten voor meer Patriots. Osinga geeft aan dat andere Europese landen bij kunnen springen en gelijktijdig de eigen luchtverdediging op peil kunnen houden: 'Niet alleen om humanitaire, maar ook om strategische redenen is het belangrijk dat Europa zo snel mogelijk extra Patriots levert aan Oekraïne. In de maand maart alleen al moest het land 4000 projectielen incasseren. Mogelijk zijn ze door hun voorraden luchtdoelmunitie heen,' aldus Osinga.