Universiteit Leiden

nl en

P&O

Vier tips voor gezond thuiswerken

8 mei 2020

Thuiswerken gaat niet altijd voor iedereen vanzelf. Hoe blijf je fysiek en mentaal fit in tijden van quarantaine? Vier tips voor gezond thuiswerken:

1. Leg de lat minder hoog

We kunnen niet van onszelf verlangen dat we in deze buitengewone situatie optimaal presteren. Stel je ambities bij en zorg voor rustmomenten tussen stressvolle taken.

2. Plan een sportieve break in

Lichaamsbeweging houd je fit en vermindert stress. Maak een wandeling of volg online een les van het Universiteit Sportcentrum. Denk er ook aan om tijdens het werken regelmatig pauzes te nemen en voor afwisseling in je houding te zorgen. Het advies is om per dag maximaal zes uur te typen. Split dit op in blokken van maximaal twee uur en plak na elk blok een pauze van 15 minuten.

De online sportlessen van het USC volg je via:

3. Vergeet niet je vakantie-uren op te nemen

Een goede manier om uit te rusten en los te komen van je werk is om vrij te nemen. Het is ontspannend en vermindert stress. Heb je nog wettelijke vakantie-uren uit 2019 staan? Bespreek het met je leidinggevende en zorg ervoor dat je die uren vóór 1 juli 2020 hebt opgenomen, omdat ze anders komen te vervallen. Je verlof regel je in Self Service via Remote Werkplek

4. Vraag advies van één van onze health coaches

Bij stress helpt het om je gedachten leeg te maken. Praat met iemand die je vertrouwt over je zorgen. Heb je meer hulp nodig, dan kun je terecht bij één van de coaches van HRM via coacheshealthyuniversity@bb.leidenuniv.nl. De coach kan je eventueel adviseren om contact op te nemen met de bedrijfsarts. Vanzelfsprekend kun je ook terecht bij je huisarts.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.