Universiteit Leiden

nl en

P&O

Hoe staat het met jouw thuiswerkplek?

24 juni 2020

Toen we plotseling thuis moesten werken, was dat voor de één makkelijker dan de ander. Niet iedereen heeft een eigen werkkamer met een goed bureau en een goede stoel. Een tijdje werken aan de keukentafel gaat wel, maar als dat te lang duurt, krijg je misschien klachten.

Hoe is dat bij jou? Had jij al een prachtige werkplek of heb je die inmiddels gemaakt? Of is het nog steeds behelpen en zwerf je al ruim 3 maanden door je huis? Kijk dan nog eens naar de tips voor een gezonde en verantwoorde werkplek van Healthy University @Home.

Heb je vragen over je thuiswerkplek of heb je klachten? Neem dan contact op met je arbo- en milieucoördinator of met de Servicedesk.

Tips voor thuis:

  1. Maak van je laptop een desktop
    Schaf als dat mogelijk is een muis, een laptopverhoger en een los toetsenbord aan. Als het toetsenbord niet vast zit aan het scherm kun je een betere werkhouding aannemen. Je scherm moet dan aan de bovenzijde op ooghoogte zitten.
     

  2. Stel de lettergrootte op je scherm in op je ogen
    Zijn de letters op je scherm eigenlijk te klein en heb je niet de mogelijkheid om van je laptop een desktop te maken? Hou voldoende afstand van je scherm en vergoot de letters.
     

  3. Ondersteun je armen
    Heb je een stoel zonder armleuningen? Schuif je stoel dan zo dicht aan tafel en laat je armen rusten op het blad.


    Wissel zittend en staand werken af
  4. Zoek naar mogelijkheden om af en toe staand te werken. Zet je laptop bijvoorbeeld in de boekenkast op een plank. Of zet een kratje of schoenendoos op tafel en plaats daar je laptop op.
     
  5. Zorg voor variatie in je werkdag
    Ga in je pauze even naar buiten om een wandelingetje te maken. Of doe een paar oefeningen tussendoor.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.