Universiteit Leiden

nl en

FGGA-Future Learning Office (FGGA-FLO): Terugblik op de afgelopen twee weken

10 september 2020

Het collegejaar is nu echt begonnen, en dat hebben we als de Future Learning Office (ICT&O-afdeling) zeker gemerkt. Het waren twee uitdagende en zeer hectische weken waar wij veel geleerd hebben over de uitvoering van Brightspace, Weblectures en digitaal lesgeven. Wij hopen dan ook jullie de afgelopen twee weken zo goed mogelijk te hebben kunnen ondersteunen en dat zullen we de komende weken ook blijven doen!  

Hieronder volgt een kort overzicht met vragen die de afgelopen weken het vaakst aan ons zijn gesteld:  

Weblectures

Hoe kan ik mijn colleges laten opnemen en/of livestreamen?  

Wanneer colleges dienen te worden opgenomen in één van de collegezalen, is het ten eerste belangrijk om de collegezaal te boeken bij het UFB. De geschikte collegezalen zijn Wijnhaven 2.01 & 2.02, Schouwburg A0.06 en Anna van Bueren 2.21. Als de zaal eenmaal geboekt is, kun je een mail sturen naar weblectures@fgga.leidenuniv.nl met: 

  • Data, tijden en zaal van de colleges die opgenomen moeten worden; 

  • Of de colleges opgenomen en/of gelivestreamed moeten worden; 

  • Bij een livestream: of de Q&A functionaliteit gewenst is. 

Hoe eerder wij deze aanvraag ontvangen, hoe eerder wij alles goed kunnen inplannen en, indien van toepassing, de livestream-link kunnen delen.  

Gebruik van microfoon en PC 

Om de studenten op afstand zo goed mogelijk te voorzien tijdens de weblecture is het belangrijk om altijd de microfoon en de PC die aanwezig is in de collegezaal te gebruiken. Op deze manier hebben alle studenten een goed beeld van de PowerPoint-presentatie en kunnen zij de docenten goed verstaan. Een tip: bedenk dat de collegezaal vol is, en beantwoord voor jezelf de volgende vragen:  

  • Zouden de studenten achterin de zaal mij goed kunnen horen? --> Microfoon. 

  • Zouden de studenten achterin de zaal mij goed kunnen zien? --> Op het podium/achter de katheder.  

  • Zouden de studenten achterin de zaal mijn PowerPoint-slides goed kunnen zien? --> Aanzetten van beamers. 

Alles wat een student achterin de zaal goed kan zien en horen, is in principe ook te zien en te horen voor de studenten die digitaal meekijken.  

De Moderator-link werkt niet?  

Wanneer de Q and A – functie is ingeschakeld, ervaren veel docenten dat zij niet bij de ‘Moderate’-link kunnen komen. Er wordt gevraagd op een activatielink te klikken die per mail verstuurd zou zijn. Deze mail komt echter nooit binnen. Om dit probleem te verhelpen is het belangrijk om de account-instellingen eenmalig goed in te stellen. Dit doe je door op de volgende link te klikken: https://weblectures.leidenuniv.nl/Mediasite/MyMediasite/settings/profile > een fgga-email in te vullen > Save. Op deze manier herkent mediasite dat de docent een geautoriseerde gebruiker is. Als je vervolgens weer op de Moderate-link klikt, dan moet je wel verder kunnen.  

Hoe neem ik een college op in de overige lokalen? 

Om in overige zalen een werkgroep of college op te nemen, zijn er webcams beschikbaar op elke campus locatie. Deze zijn op te halen bij de Servicedesks of de recepties. De webcam is via USB aan te sluiten op de PC in het lokaal, vervolgens installeert de webcam zichzelf. Het opnemen van een college via webcam moet gebeuren via Kaltura Capture, dit is te bereiken via video.leidenuniv.nl. Als je Kaltura Capture launched kan je direct beginnen met opnemen. Wees ervan bewust dat de opname op het eind opgeslagen en geüpload moet worden door op “save & upload” te klikken. Vervolgens wordt de opname automatisch aan je account toegevoegd en is deze via o.a. Brightspace terug te vinden. Het is daarnaast ook mogelijk om met deze webcams een live sessie te in Kaltura Live Room of Microsoft Teams, zoals je dat zelf thuis ook zou doen.  

Brightspace

Hoe voeg ik docenten toe? 

Als ‘instructor’ in een Brightspace-pagina heb je zelf de optie om docenten toe te voegen aan de cursus. Dit doe je door: Course Tools > Classlist > Staff > Add Participants. Voor een volledig overzicht, zie deze link.  

Hoe voeg ik weblectures toe aan mijn cursus? 

Op het moment dat er een link naar een weblecture moet worden toegevoegd aan de content van de cursus, kan dit het beste gedaan worden door naar de desbetreffende content- pagina te gaan waar het geüpload moet worden. Vervolgens klik je op Create new > Weblink > Voer de link in en klik op ‘Open in new tab’ i.p.v. ‘Embed on the page (iframe)’. 

Kaltura

Hoe voeg ik video's van Kaltura toe die onder My Media staan aan mijn Brightspace-cursuspagina? 

Via Course Tools > Kaltura Media Gallery > Add New kan je vanuit jouw eigen Kaltura Media galerij een filmpje uploaden op de Brightspace-pagina. Alle filmpjes die je opneemt met Kaltura Captura of Kaltura Live Room worden standaard geuopload naar jouw eigen My Media en zou dus hier ook zichtbaar moeten zijn.  

Om de video in de content van de cursus te plaatsten, ga je naar Content > de desbetreffende unit > Add Existing > More > Add Kaltura Media > Media Gallery (tab) > selecteer het filmpje. Nu staat de video ‘embedded’ in de Brightspace-pagina. Het is verstandiger om de video in een nieuw tabblad te laten afspelen in plaats van ‘embedded’. Dit kan door bij de embedded video rechtsboven op de drie puntjes te drukken > Edit > Open in new tab > Save. Op deze manier kan de student de video altijd afspelen (let op: check of studenten de video kunnen zien door het op ‘visible’ te zetten).  

Voor een volledig overzicht, zie deze link.  

De Kaltura liveroom werkt niet? 

Een aantal docenten hebben moeilijkheden ervaren met het opstarten van een Live Room. Dit probleem wordt veroorzaakt door opgeslagen cookies in de browser. Om dit probleem te verhelpen, is het dus belangrijk dat de opgeslagen cookies verwijderd worden. Een aantal manieren voor hoe je dit kunt doen is hier te vinden. 

Microsoft Teams

Hoe nodig ik studenten uit voor een team? 

Er zijn drie manieren om een student toe te voegen aan een team:  

  1. Individueel op naam of studentnummer via: Druk op drie stipjes naast je team > Lid toevoegen, echter is deze methode tijdrovend en alleen handig als er daadwerkelijk een enkeling moet worden toegevoegd. 

  1. Een team code genereren via de instellingen van je team. Als deze code wordt gedeeld met studenten, worden studenten automatisch toegevoegd aan het team op het moment dat zij aan een team deelnemen via: Join or create team > Enter code. 

  1. Link naar het team ophalen via: Druk op drie stipjes naast je team > Get link to team. Studenten joinen automatisch het team door op de link te klikken. Dit is de minst veilige manier om studenten uit te nodigen, omdat iedereen met de link toegang heeft tot jouw team.  

Hoe kan ik de rechten aanpassen tijdens een team-meeting? 

Het kan voorkomen dat de rechten tijdens een team-meeting niet goed ingesteld staan en studenten de powerpoint kunnen overnemen. Dit kan voorafgaand aan een meeting aangepast worden. Dit doe je door te klikken op ‘Meeting Options’ onderaan de uitnodiging voor een team-meeting > bij ‘Who can present?’ > ‘Only me’ aanvinken (drop-down menu). Een andere mogelijkheid om de rechten aan te passen is tijdens de meeting zelf. Klik dan bij de participatie lijst op de drie puntjes > Manage Permissions > ‘who can present?’ > ‘Only me' (drop-down menu).  

Hoe kan ik de rechten voor studenten in een kanaal aanpassen? 

Om te voorkomen dat studenten ongewenste berichten plaatsen in het kanaal of zelf een meeting kunnen starten in jouw Team, kunnen de rechten voor studenten aangepast worden. Dit doe je door op de drie stippen naast het kanaal te klikken > Kanaal beheren > Onder machtiging klik je op “Alleen eigenaren kunnen berichten plaatsen”.  

In het algemeen raden we aan om de tweede optie te kiezen, zodat studenten wel gewoon vragen kunnen stellen tijdens een meeting, maar wel een waarschuwing krijgt over dat iedereen zijn of haar bericht zal ontvangen. 

Contact

Voor vragen over Brightspace, kun je mailen naar: Brightspace@fgga.leidenuniv.nl 

Voor vragen over weblectures, kun je mailen naar weblectures@fgga.leidenuniv.nl  

Voor algemene vragen over het gebruik van tools, MS Teams, Kaltura of Remote Teaching, kun je mailen naar FLO@fgga.leidenuniv.nl  

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.