Universiteit Leiden

nl en

Organisatie

Hoe maak je een podcast? Notitie FGGA

31 mei 2021

Waarom deze notitie? 

Er komen steeds meer podcasts, ook binnen de universiteit en binnen FGGA. De afdeling Communicatie & Marketing wil door middel van deze notitie aan kwaliteitsbewaking doen, richtlijnen opstellen voor het maken van een podcast en het proces stroomlijnen. Heb je plannen of ideeën om een podcast te maken, laat het ons weten via communicatie@fgga.leidenuniv.nl en we helpen je graag verder. 

Facilitair

In 2.60 in Wijnhaven is een complete podcaststudio ingericht. De ruimte reserveer je door een vergaderverzoek in te dienen in de agenda van de volgende functionele mailbox: mediacenter@fgga.leidenuniv.nl. Het is op die manier ook mogelijk om de beschikbaarheid van het Media Center in te zien.  
Vergeet daarbij niet de Communicatie & Marketing FGGA te informeren over de opzet. Zij bieden ondersteuning bij het opnemen, monteren en distribueren van de podcast.  
De apparatuur is duur en kwetsbaar, wees zuinig op de spullen en maak na afloop de spullen schoon met de daar aanwezige schoonmaakmiddelen voor de volgende gebruiker. 

Tips en Tricks

Je kan podcasts voor verschillende doelen inzetten. Informatief, opiniërend, wervend, verstrooiend, analyserend of beschrijvend. 
•    Bedenk vooraf goed wat het doel van je podcast is. 
•    Zorg voor een strakke opzet die iedere keer terugkomt. Dit geeft structuur en herkenbaarheid aan je podcast. 
•    Zorg voor een pakkende intro, een leuke jingle of een soort teaser waardoor luisteraars verder willen luisteren. 
•    Introduceer de presentator en de gasten. 
•    Houd je podcast kort en krachtig, de ideale luisterlengte is tussen de 15 en 20 minuten. Bij meer inhoudelijke podcasts, bijvoorbeeld voor in het onderwijs, is de ideale luisterlengte zelfs nog korter. Probeer in elk geval de podcasts zo kort mogelijk te houden en het per onderwerp als afzonderlijke podcast op te nemen dan wel te publiceren.
•    Bespreek met je gasten de rode draad en geef ongeveer aan welke vragen je wilt stellen zodat de gast zich ook goed kan voorbereiden. 
•    Zorg dat je een logo hebt voor je podcast voor de vindbaarheid en de uitstraling in de apps. 

Techniek

Uitgangspunt moet zijn dat je gasten tegenover je in de studio zijn. Dit bevordert de kwaliteit van de opname en geeft interactie in je gesprek. Mocht je onverhoopt toch een telefonische gast hebben? 
•    Test de verbinding 
•    Gebruik een telefoonlijn via bluetooth of een speciale app zoals zencastr https://zencastr.com/ Let op: De kwaliteit zal altijd minder zijn en het nabewerken kost je meer tijd.
•    Voor monteren en nabewerken gebruik je Audacity of Audition. 
•    Luister je opname goed na, haal lange stiltes en vragen/antwoorden die je over hebt gedaan, eruit. Als je telefoonopnames gebruikt, kondig je dit aan in je podcast. 
•    Gratis muziek vind je via freemusicarchives.  

Uploaden

Podcasts moet je uploaden in een online database. Dit is niet Spotify of Soundcloud, maar een secundaire database. De podcasts van de FGGA staan op ANCHOR.FM. Per Anchor-account kun je maar een podcastserie promoten, maar je kan wel meerdere accounts aanmaken. We hebben er nu twee: 
Anchor 1: FGGA Kennis en Verdieping 
https://open.spotify.com/show/3Ld812rxR49udiaGGfhLkM

Anchor 2: Introduction to Security Studies
https://open.spotify.com/show/6DrNgG3oiPdTz6gqRCjWUz?si=yJ7rhSCuSTG_V-J64nZr3Q

In Anchor kun je alle details van je aflevering uploaden zoals een beschrijving, titel links, plaatjes, logo. Zodra je upload in Anchor duurt het ongeveer een uur voordat Spotify of Soundcloud dit laten zien. Het daadwerkelijk publiceren van een aflevering kan tot 24 uur duren. Anchor is dus eigenlijk de back-end waar Spotify en Soundcloud de front-end zijn.   

Alle FGGA podcasts komen terecht op het Spotify en Soundcloud profiel van de FGGA. Onder dit profiel komen de podcastseries te hangen als openbare afspeellijsten. Hierdoor zorgen we dat we alle door de FGGA geproduceerde podcasts op één plek hebben. Luisteraars kunnen het profiel volgen en ontvangen een update zodra er een nieuwe aflevering is gemaakt.

Uitgelicht, in het kort:
•    Hou het kort, 10-20 minuten
•    Spreek met maximaal drie mensen (inclusief presentator)
•    Zorg dat je aan het begin iedereen introduceert en welkom heet 
•    Praat niet door elkaar heen/ laat elkaar uitpraten (gebruik non-verbale communicatie, knikken, hand opsteken)
•    Baken je onderwerp goed af en stel duidelijke vragen
•    Leg duidelijk het onderwerp uit in de introductie
•    Afsluiting: bedank de gasten en sluit af, niet abrupt eindigen
 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.