Organisatie
Nieuwe samenstelling instituutsbestuur en MT
We zitten niet stil binnen het Instituut Pedagogische Wetenschappen. De komende tijd zal een aantal collega’s een nieuwe taak op zich nemen. Ook binnen het bestuur zal een aantal wijzigingen plaatsvinden. Maar niet alles verandert, sommige zaken blijven ook gewoon bij het oude.

Wetenschappelijk directeur Lenneke Alink
Lenneke Alink zal in september beginnen aan haar tweede termijn als Wetenschappelijk Directeur. Ze kijkt terug op een periode waarop het instituut in de lift zat qua gezamenlijkheid, een veilig werkklimaat en werkplezier. Met als laatste jaar een pittige tijd, waarbij de collega’s toch overwegend positief bleven en de lichtpuntjes bleven zien. Iets waar Lenneke erg trots op terug kijkt.
De komende drie jaar wil ze zeker blijven bijdragen aan het veilige werkklimaat, het werkplezier en de samenwerking. “Wat we hebben ingezet wil ik ook graag voortdragen” aldus Lenneke. Daarnaast zou ze graag grotere stappen willen zetten op onderzoeksgebied. Het strategisch plan dat er inmiddels ligt vormt daar een mooi uitgangspunt bij.
Om hierin echt vooruitgang te kunnen boeken kiest Lenneke ervoor het team te versterken door een samenwerking met Peter Bos aan te gaan.

Onderzoeksdirecteur Peter Bos
Per 1 september zal ons instituut dan ook een onderzoeksdirecteur rijker zijn.
Peter Bos is sinds 2019 werkzaam bij het instituut Pedagogische wetenschappen als voorzitter van de programmagroep Opvoeding en Ontwikkeling. Peter was al betrokken bij een visiestuk over Open Science voordat hij gevraagd werd door Lenneke om als onderzoeksdirecteur een onderdeel te vormen van het instituutsbestuur. Hij hoefde hier niet lang over na te denken en was meteen enthousiast.
Peter is gevraagd om een frisse blik te werpen op het onderzoek binnen het instituut. Naast Open Science wil hij zich ook gaan richten op Team Science en een efficiënte manier van samenwerking binnen het onderzoek. Ook zal hij zich inzetten voor een mooie vertaling van de wetenschap naar de buitenwereld.

Voorzitter Programmagroep Opvoeding en Ontwikkeling
Door de nieuwe functie van Peter Bos als Onderzoeksdirecteur kwam de voorzitterstaak bij de programmagroep Opvoeding en Ontwikkeling vrij. Al snel bleek dat Shelley van der Veek deze rol per 1 september op zich zou willen nemen. Shelley is al enige tijd onderdeel van de programmagroep. Het voorzitterschap is haar niet geheel onbekend. Ze is ook 1,5 jaar voorzitter van de IR geweest. Ze waardeert het enorm om als Universitair Docent de kans te krijgen om deze taak op zich te nemen.

Voorzitter programmagroep Onderwijswetenschappen
Per 3 juli heeft Marian Hickendorff de voorzitterstaken van Paul van den Broek overgenomen binnen de programmagroep Onderwijswetenschappen. Paul is op 2 juli met emeritaat gegaan. Het voorzitterschap is Marian niet geheel vreemd. Zij werkte al enige tijd samen met Paul.
Marian heeft haar plannen voor de komende jaren al klaar. Ze wil betrokken blijven bij de ontwikkeling van de nieuwe lerarenopleidingen. Verder wil ze samen met de andere onderzoekers in het instituut op dit gebied het onderzoek naar onderwijs en leren beter op de kaart zetten, zowel binnen de universiteit als in nationaal opzicht.
Voorzitter programmagroep leer- en gedragsproblemen in het onderwijs
Op 1 september zal Marga Sikkema-de Jong de voorzitterstaak van Christine Espin overnemen binnen de programmagroep leer- en gedragsproblemen in het onderwijs. Marga heeft al veel bestuurlijke functies verricht binnen en buiten het instituut en is mede daardoor een geschikte kandidaat voor het voorzitterschap.
Ze heeft veel zin in haar nieuwe taak en zet hoog in op teamwork en een veilig werkklimaat. Ook zal zij met haar groep en met Onderwijswetenschappen het onderzoek naar onderwijs en leren gaan versterken en blijft zij zich inzetten voor de zichtbaarheid daarvan binnen en buiten de universiteit.

Student-lid opleidingsbestuur
Isabella Pouw is voor komend jaar herbenoemd als student-lid van het opleidingsbestuur. Komend jaar wordt haar derde jaar bij het opleidingsbestuur. Ze blikt nu al terug op een waardevolle, leerzame en gezellige tijd.
Ze hoopt het komende academisch jaar nog meer de verbinding te mogen maken tussen studenten en docenten, een thema waar het opleidingsbestuur veel waarde aan hecht. Daarnaast hoopt ze de overgang naar ‘on campus’ onderwijs te ondersteunen en een toegankelijke en snelle schakel te kunnen zijn tussen studenten en het instituut. Ze is er trots op dat ze onderdeel mag zijn van zo’n inspirerend en fijn team en kijkt er dan ook naar uit om deze samenwerking komend academisch jaar voort te mogen zetten.