Universiteit Leiden

nl en

Onderwijs

TOP-bijeenkomst hybride onderwijs

21 december 2021

Op dinsdag 14 december jl. vond een TOP-bijeenkomst met het thema hybride onderwijs plaats, verzorgd door Tirza en Ilse. De bijeenkomst werd in hybride vorm gegeven: een deel van de collega’s nam vanuit de zaal deel en een deel vanuit huis. Hierdoor konden docenten ervaren hoe het voor studenten voelt om hybride onderwijs te volgen.

Verschillende werkvormen kwamen aan bod:

  • hybride plenaire bespreking
  • samenwerking in een break out room
  • samenwerking waarbij een deel in het lokaal zat en deel thuis.

In groepjes werd gebrainstormd over hybride onderwijsvormen ontworpen met behulp van het ‘Constructive alignment model’. Dit model is ontwikkeld door onderwijspsycholoog J. Biggs om effectief onderwijs te ontwerpen waarbij leeractiviteiten en toetsing goed zijn afgestemd op de leerdoelen voor studenten. Ideeën werden uitgewisseld via het programma Padlet.

Concrete ideeën

Na afloop werd gevraagd welke concrete ideeën de docenten meenamen. Genoemde ideeën zijn het gebruik van een tweede webcam, zodat zowel de docent als de studenten in de zaal in beeld komen, gebruik maken van Padlet en FeedbackFruits.

Mocht je een keer verder willen denken over het vormgeven van je hybride onderwijs, neem dan contact op met Ilse en Tirza via ICTsteunpeda@fsw.leidenuniv.nl. Zij kunnen met je meedenken over geschikte werkvormen en tools. 

Uitgewisselde ideeën
Uitgewisselde ideeën
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.