ICT

Cybersecurity: hoe beperk je het risico op reputatieschade voor de Universiteit?

17 januari 2022

Er is in het nieuws steeds meer aandacht voor bedrijven of instellingen die gehackt zijn of die slachtoffer zijn geworden van ransomware. Als de Universiteit Leiden gehackt wordt of te maken krijgt met een datalek, kan dat ook reputatieschade opleveren, naast mogelijke schade aan systemen en netwerken. Lees wat jij kan doen om dat te voorkomen.

De Universiteit kan op verschillende manieren te maken krijgen met reputatieschade:

• Studenten en medewerkers kunnen het vertrouwen in de Universiteit verliezen als blijkt dat hun persoonsgegevens onverhoopt bij onbevoegde derden beland zijn.
  • Externe leveranciers van systemen kunnen het vertrouwen in de cyberveiligheid van de Universiteit verliezen als gevolg van een datalek of cyberkwetsbaarheid.
  • Aankomende of internationale studenten kunnen het vertrouwen in de Universiteit kwijtraken als de Universiteit geregeld op een negatieve wijze in het nieuws komt door incidenten op het gebied van cybersecurity of privacy.

Het Bestuursbureau en de faculteiten werken hard aan het verhogen van de cyberweerbaarheid. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het updaten van beleid en het uitvoeren van security checks op de IT-infrastructuur. Ook passen we ‘security by design’ toe op nieuwe applicaties en systemen en werken we actief samen met andere Universiteiten en met SURF.
Lees meer over informatiebeveiliging en privacy op de medewerkerswebsite.

Wat kan jij doen?

Wees je bewust van cyberrisico's. Dat is heel belangrijk voor het voorkomen van incidenten. Weet jij bijvoorbeeld wat een wachtzin is en waarom dat veiliger is dan een kort wachtwoord? En weet jij hoe je een mogelijke phishing mail kan herkennen en waar je dit moet melden? Voor de antwoorden op al deze vragen en meer tips kan je de e-Learning modules volgen van Awaretrain.

Let op! Als je nog geen account hebt kan het zijn dat je in eerste instantie nog geen toegang hebt tot de Awaretrain modules. Een medewerker van het Security Office geeft je zo snel mogelijk toegang en stuurt je een mail. Geef hackers geen kans!