Bibliotheek, Onderzoek

Open Access: vernieuwde overeenkomsten in 2022

17 januari 2022

Met ingang van 2022 is er een nieuwe overeenkomst met Thieme en zijn de overeenkomsten met Springer en IOS Press verlengd.

Over de details van een nieuwe overeenkomst met SAGE  wordt op dit moment onderhandeld. De open access afspraken uit de eerdere overeenkomst worden voorlopig gecontinueerd.

Check de Leidse Journal Browser voor vernieuwde deals om open access te publiceren

De Journal Browser biedt de beste mogelijkheden om te kijken welke tijdschriften van goede kwaliteit zijn én aan Leidse onderzoekers de mogelijkheid bieden om zonder kosten open access te publiceren.

We hebben alle overeenkomsten voor Leidse onderzoekers ook op een rij gezet op onze webpagina Deals met Uitgevers.

Thieme

De VSNU en uitgever Thieme hebben een vernieuwde overeenkomst afgesloten, waarmee corresponderende auteurs van Universiteit Leiden/LUMC zonder bijkomende kosten hun artikelen open access kunnen publiceren.

Auteurs kunnen aanmerking komen voor automatische identificatie door Thieme, wanneer zij bij het indienen van het artikel hun Leidse institutionele emailadres of hun up-to-date ORCID gebruiken, waarin hun Leidse affiliatie publiek zichtbaar is.

De Engelstalige hybride open access tijdschriften en alle full open access tijdschriften maken deel uit van de overeenkomst. Een overzicht van de tijdschriften met links naar de betreffende ‘submission pages’ is te vinden op de Thieme – Instruction for authors pagina.

Vragen? Het Open Access Team van het Centre for Digital Scholarship beantwoordt die graag via email: openaccess@library.leidenuniv.nl.