Update 26 januari: Versoepelingen ingegaan, thuiswerken blijft het uitgangspunt

27 januari 2022

Het kabinet heeft op 25 januari 2022 nieuwe versoepelingen aangekondigd. De Universiteit Leiden past deze versoepelingen toe vanaf 26 januari 2022. We zijn blij dat er steeds meer mogelijk is. Er verschijnt z.s.m. een nieuw campusprotocol waarin de nieuwe versoepelingen zijn verwerkt.

De belangrijkste veranderingen zijn als volgt:

• Thuiswerken blijft het uitgangspunt voor medewerkers. Uitzonderingen kunnen afgestemd worden tussen medewerker en leidinggevende.
  • Vanaf 26 januari gelden nieuwe regels rond de mondkapjes. Studenten en medewerkers dragen een mondkapje binnen de onderwijsinstelling, zowel zittend als bij beweging. Een uitzondering voor het dragen van een mondkapje wordt gemaakt wanneer je zit en anderhalve meter afstand houdt tot anderen. Hiermee wordt het makkelijker om bijvoorbeeld zonder mondkapje een tentamen te maken of in de bibliotheek te studeren. Een wegwerpmondkapje (type II) heeft de voorkeur.
  • Onze bedrijfsrestaurants gaan vanaf 7 februari weer open waar mogelijk. Dit is medeafhankelijk van de beschikbaarheid van medewerkers. De Faculty club, het Academiegebouw en de cafés met zitplaatsen op anderhalve meter afstand zijn geopend vanaf 26 januari. Onze horeca is vrij toegankelijk voor studenten en medewerkers, zonder coronatoegangsbewijs.
  • Oraties en promoties kunnen doorgang vinden met max. 75 personen. Horeca is weer mogelijk bij oratie- en promotieplechtigheden.
  • De mogelijkheden om te sporten in het Universitair Sportcentrum zijn verruimd. Kijk op de website van het USC voor deze mogelijkheden.
  • Ook andere onderwijsgerelateerde evenementen zijn weer mogelijk, met een maximum van 75 personen. Studieverenigingen die vragen hierover hebben, kunnen terecht bij hun assessor.
  • De quarantaineregels voor studenten zijn versoepeld. Studenten die langer dan een week geleden een boosterprik hebben ontvangen of in de afgelopen acht weken zelf corona hebben gehad, hoeven niet meer in quarantaine als er contact is geweest met iemand die corona heeft en als zij zelf geen klachten hebben. Lees meer op de website van de Rijksoverheid.
  • De Hortus botanicus en het restaurant daar zijn weer geopend.
  • Voor eerstejaars studenten wordt dit jaar het BSA versoepeld. Meer informatie hierover vind je op de studentenwebsite.

Maximum groepsgrootte

De maximum groepsgrootte van 75 per ruimte blijft gelden. Dit geldt niet voor tentamens en praktijkonderwijs. Studenten kunnen informatie over hun geplande onderwijs vinden via hun opleiding en op Brightspace.

Dies natalis

De dies natalis staat online gepland, maar naar aanleiding van de versoepelingen wordt er samen met de Pieterskerk gekeken of er een mogelijkheid is voor een fysieke viering. Het programma wordt in elk geval ook online aangeboden. Meer informatie volgt.

Reizen voor studenten

De Universiteit Leiden heeft het reisbeleid voor studenten versoepeld. Wat deze versoepeling inhoudt is te lezen op de studentenwebsite.