Zo vraag je reiskosten-, thuiswerk- en internetvergoeding aan

18 januari 2022

In november hebben we je geïnformeerd over hoe je een thuiswerkvergoeding kunt ontvangen. Hierin verandert niets. Wat wel verandert, is dat je vanaf 1 januari 2022 weer een vaste reiskostenvergoeding kunt ontvangen. Je vaste reiskostenvergoeding wordt berekend op basis van het door jou ingevulde reisrooster (aantal reisdagen) in het Serviceplein. Vanaf 1 januari 2022 kun je je reisdagen niet meer declareren. Ook de internetvergoeding is voortaan gekoppeld aan het ingevulde reisrooster.

Ontvang je vergoedingen aan de hand van je reisrooster

Heb je je reisrooster per 1 september 2021 ingevuld en is daarin niets veranderd? Dan hoef je niets meer te doen. Je krijgt dan automatisch een reiskosten-, thuiswerk- en internetvergoeding. In alle andere gevallen moet je het reisrooster alsnog invullen vanaf 1 september 2021.

Wil je de kilometervergoeding via het keuzemodel aanvragen? Ook dan moet je vanaf 2022 eerst het reisrooster invullen. Daarna kan je de kilometervergoeding via het keuzemodel aanvragen. Dat kan vanaf 1 februari.

Hoe vul je het reisrooster in?

Om het reisrooster in te vullen, volg je het stappenplan van het PSSC. Je leidinggevende geeft vervolgens goedkeuring.

We begrijpen dat je reisrooster kan veranderen. Het is echter niet de bedoeling dat je het aantal reisdagen in het reisrooster iedere week of maand aanpast. We vragen je een zo goed mogelijke inschatting te maken van het aantal reisdagen vanaf de start van het academische jaar tot en met het einde van het kalenderjaar. Dit vul je eenmalig in. Alleen als er structureel iets wijzigt in het aantal dagen dat je naar locatie reist, wijzig je het reisrooster (dit hoef je niet te doen voor verlof- en feestdagen).

Houd bij het invullen van je reisrooster in het Serviceplein rekening met het volgende:

• Geef bij het invullen van je reisdagen een startdatum mee. Om bijvoorbeeld de thuiswerkvergoeding met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2021 te ontvangen, vul je als startdatum 1 september 2021 in. Als je dit hebt gedaan, ontvang je vanaf 1 januari 2022 ook automatisch de reiskostenvergoeding op basis van wat je hebt ingevuld.
  • De dagen dat je thuis of op de universiteit werkt, moet je van tevoren afstemmen met je leidinggevende conform het thuiswerkbeleid van de universiteit.
  • Werk je volledig thuis? Vul dan in dat je 0 reisdagen hebt. Op basis hiervan worden je thuiswerk- en internetvergoeding berekend.
  • Om de vergoedingen dezelfde maand nog uitbetaald te krijgen moeten:
    - Medewerkers hun reisdagen uiterlijk de 14e van de maand in het reisrooster invullen
    - Leidinggevenden de ingevulde reisdagen uiterlijk de 15e van de maand goedkeuren

Meer informatie

Heb je naar aanleiding van dit bericht vragen? Je vindt meer informatie op de pagina's:

Of stel je vraag via het PSSC servicepunt.