Update coronavirus 16 februari: veel maatregelen komen te vervallen

17 februari 2022

Op 15 februari heeft het kabinet versoepelingen aangekondigd. Een groot deel van de geldende maatregelen komt te vervallen op vrijdag 25 februari. Het thuiswerkadvies wijzigt (vanaf nu) naar: werk (indien mogelijk) maximaal de helft van je werktijd op je werkplek. Het thuiswerkbeleid is te vinden op de medewerkerswebsite.

We zijn blij dat de situatie steeds meer terug naar normaal gaat, maar willen dit uiteraard op een geleidelijke en veilige manier doen. We kijken daarom steeds wat voor onze medewerkers, studenten en de organisatie haalbaar is en in overleg stemmen we de mogelijkheden af. Na bijna twee jaar van coronamaatregelen zullen we de komende tijd gaan kijken hoe het ‘nieuwe normaal ‘ er uit gaat zien. Denk bijvoorbeeld aan blended learning in het onderwijs (combinatie van onderwijs online en op locatie) en flexibel werken (combinatie van thuiswerken en op locatie werken).  De coronamaatregelen vroegen veel van ieders flexibiliteit, aanpassingsvermogen en creativiteit – en ook de komende tijd blijft dit een uitdaging.

Studenten vinden eventuele wijzigingen voor de komende periode via Brightspace en/of krijgen bericht van de eigen opleiding. Medewerkers kunnen weer wat vaker op universitaire locaties werken nu het thuisadvies wijzigt. Overleg hierover met je leidinggevende.

Vanaf vrijdag 25 februari geldt het volgende:

• Het is niet langer verplicht een mondkapje te dragen binnen de universiteitsgebouwen. Uiteraard staat het iedereen vrij om dit alsnog te doen.
  • In de gebouwen, zowel in de onderwijsruimten als in de kantoren, hoeft geen anderhalve meter afstand meer te worden gehouden. Wel blijft het verstandig om, waar mogelijk, afstand te houden tot elkaar.
  • Er geldt geen maximum groepsgrootte meer. Hoorcolleges, oraties en promoties kunnen weer doorgang vinden met maximale zaalcapaciteit. Studenten krijgen informatie over hun colleges via Brightspace. Bureau Pedel neemt contact op met betrokkenen over wat dit betekent voor oraties en promoties vanaf 18 februari.
  • De beperkingen voor horeca- en sportgelegenheden komen te vervallen. De openingstijden zijn te vinden op de desbetreffende websites.
  • De Hortus botanicus is ook weer geopend zonder beperkingen.
  • Reizen naar het buitenland is mogelijk. Lees meer over het reisbeleid op de studentenwebsite en de medewerkerswebsite.

Coronacheck en zelftesten

• Kom niet naar de universiteit als je klachten hebt, positief bent getest of in quarantaine bent. Doe voor je komst naar de universiteit de Coronacheck.
  • Studenten en medewerkers van onze universiteit kunnen gratis zelftesten bestellen op zelftestonderwijs.nl.