Weet jij de weg naar de vertrouwenspersonen?

8 februari 2022

Grensoverschrijdend gedrag in organisaties is niet iets van de laatste tijd, maar is wel actueler dan ooit. Recente gevallen bij de The Voice of Holland, Ajax en andere organisaties doen veel stof opwaaien. Elke organisatie doet er goed aan om ook naar zichzelf te kijken. Zo ook Universiteit Leiden en de faculteiten.

De universiteit is al enige tijd bezig om de sociale veiligheid op de werkvloer te verbeteren. De stappen die hier inmiddels in zijn gemaakt, kun je lezen in veilig werkklimaat .

In eerste instantie doen we er alles aan met elkaar om dergelijk gedrag te voorkomen. Maar mocht zich toch iets voordoen, dan kun je als medewerker, promovendus/-a, promotor etc. altijd ergens terecht.

Om je daarin zo goed mogelijk de weg te wijzen, brengen we hierbij het infopunt voor begeleiding en advies bij problemen op het werk nog eens onder de aandacht. Via dit punt weet je bij welke vertrouwenspersoon je moet zijn voor jouw specifieke aandachtspunt.

We vinden het belangrijk dat je kunt functioneren in een stimulerende, positieve en bovenal veilige werkomgeving. Maar dat lukt niet altijd. Loop je tegen problemen aan? Wacht niet te lang met het vragen om advies.