Universiteit Leiden

nl en

Onderwijs, Sociaal, Organisatie

Nieuwe collega's Pedagogiek stellen zich voor

22 maart 2022

Nieuwe collega's aan het Instituut Pedagogische Wetenschappen in Leiden stellen zich online voor, maar we kunnen elkaar inmiddels ook in het echt leren kennen!

Daphne Looije
Daphne Looije

Vanaf 1 februari ben ik bij het LUBEC K&J team aangesloten, als GZ-psycholoog in opleiding tot Klinisch Psycholoog K&J. Ik kom op de maandagen, woensdag en vrijdagen naar Leiden. In het weekend ga ik graag naar buiten met de fiets of te voet of spreek ik met vrienden af. Je maakt mij blij met lekkere koffie of thee en het delen van ervaringen waar je trots op bent.

Voor het LUBEC heb ik op verschillende plekken gewerkt met kinderen, jongeren en volwassenen. De problematiek was heel divers, net als hun achtergronden, intelligentieprofielen en zorgbehoeften. De laatste jaren heb ik bij Indigo van de Parnassia Groep gewerkt, in de basis GGZ. Hier heb ik mijzelf uitgedaagd om zo efficiënt en effectief mogelijk te behandelen binnen een beperkt aantal behandelminuten. Niet alleen vanwege steeds beperktere vergoeding, maar ook omdat ik het als mijn verantwoordelijkheid zie om een bijdrage te leveren aan het verkorten van wachtlijsten en het versterken van de veerkracht van cliënten. Naast GZ-psycholoog ben ik geregistreerd als cognitief gedragstherapeut VGCT en EMDR Europe practitioner K&J en volwassenen.

Als ik niet bij het LUBEC ben dan, geef ik les in o.a. kortduren(der) behandelen en werk ik als supervisor. Hiernaast zit ik voor de NVGzP in de kamer GZ-psychologen, waar vanuit ik mij hard maak voor het versterken van de positie van GZ-psychologen en de kwaliteit van zorg, die wij leveren.

Ik vind het fijn om ervaringen en kennis te delen en elkaar te ondersteunen bij vraagstukken. Voel je dan ook vrij om mij op te zoeken. Ik zal hetzelfde bij jullie doen.

Tim Mainhard
Tim Mainhard

Iedereen kan zich nog wel die ene leraar herinneren waar zelfs de lessen op vrijdagmiddag nog best goed vol te houden waren, waar de leerlingen respect voor hadden en met wie je ook kon lachen. Of die strenge leraar waar eigenlijk iedereen een beetje bang voor was en waar de meesten toch echt wel zorgden dat hun huiswerk op orde was. En vermoedelijk was er ook iemand op school waar je achteraf misschien wel medelijden mee hebt, omdat lesgeven overduidelijk een uitputtingsslag was en leerlingen feest vierden tijdens de les en zeker niet goed meededen.

Wat mij boeit is wat deze verschillen in lesgeven en klasklimaat met leerlingen doet, met hun schoolprestaties, met hun motivatie en welzijn. Zo zagen we dat op de basisschool de manier van lesgeven ook samenhangt met hoe leerlingen met elkaar omgaan en of er bijvoorbeeld een duidelijke hiërarchie in de klas heerst. In een lopend project kijken we hoe de burgerschapscompetenties van basisschool kinderen - hoe los je ruzie op, hoe stel je je empathisch op naar anderen - samenhangen met hoe leerkrachten tijdens de les met kinderen omgaan. Maar ook het welzijn en werkplezier van leraren is in tijden van het lerarentekort essentieel: hoe precies ontstaat werkstress tijdens de les? Wat doet het met een leraar als vriendelijk blijven veel moeite kost?

Dit is na mijn studie psychologie een globaal overzicht van de vragen waarmee ik mij de afgelopen jaren aan de Universiteit Utrecht bezighield en waarop ik mij ook als hoogleraar bij Onderwijswetenschappen wil gaan richten. Als mede-coördinator van de EMPO hoop ik mijn kennis met aanstaande leerkrachten te kunnen delen. Verder zou je me ook als lid van de Ethiek Commissie van ons instituut tegen kunnen komen. 

Ik kijk ernaar uit!   

Selma van Aken
Selma van Aken

Mijn naam is Selma van Aken en sinds 1 maart ben ik officieel in dienst bij de Universiteit Leiden. Afgelopen september ben ik als PromoDoc gestart aan de Universiteit Utrecht. Hiervoor combineer ik lesgeven in het basisonderwijs met mijn promotieonderzoek. Vanwege de nieuwe functie in Leiden van één van mijn begeleiders, Tim Mainhard, ben ik overgestapt naar een voor mij nieuwe universiteit en stad. 

Ik woon in Utrecht met mijn kat en kamergenoot Flip Fluitketel. In mijn vrije tijd ben ik dol op lezen, reality-tv kijken, op stedentrip gaan en hardlopen. Op werkgebied speelt de combinatie onderwijs en onderzoek al een belangrijke rol sinds ik ruim zes jaar geleden startte met de academische lerarenopleiding. Na een kort uitstapje naar pedagogiek voor mijn master en een jaar werken als junior docent, ben ik toch weer teruggekeerd naar de afdeling educatie. Nu zal ik in Leiden verder werken aan mijn promotieonderzoek over appraisals en stress bij leerkrachten in opleiding als gevolg van interacties met leerlingen. Daarnaast geef ik op maandag en dinsdag les aan een heel leuke groep 6 op een basisschool in de Meern. 

Inmiddels weet ik de beste koffietentjes van Utrecht wel te vinden, dus ik kijk er naar uit om die in Leiden ook te ontdekken. Tijd voor een cappuccino maak ik graag en ook tips voor de beste worteltaart zijn van harte welkom.

Hopelijk tot snel! 
 

Erika Schlatter
Erika Schlatter

Sinds begin dit jaar werk ik als postdoc bij Onderwijswetenschappen, waar ik onderzoek doe naar rekenstrategieën van basisschoolleerlingen. De afgelopen jaren heb ik aan de Radboud Universiteit onderzoek gedaan naar individuele verschillen in onderzoeksvaardigheden van basisschoolleerlingen, waar ik in juni op hoop te promoveren. Twee onderwerpen die aan elkaar raken, bijvoorbeeld omdat kinderen zowel bij rekenen als bij onderzoekend leren moeten kiezen welke strategie ze gaan gebruiken om een probleem op te lossen, maar toch ook van elkaar verschillen. Ik merk nu al dat ik daardoor mijn eigen kennis én eigen onderzoeksvaardigheden aan het verdiepen en verbreden ben.

Naast een denker ben ik ook een echte doener: ik hou van buitensporten, het liefst op het water of in de bergen en ik maak graag dingen met mijn handen. Dat creatieve probeer ik ook in mijn werk terug te laten komen, bijvoorbeeld bij het vormgeven van figuren en grafieken en het maken van onderzoeksmateriaal. Met een grafische uitdaging, of gewoon voor een kletspraatje, kan je altijd even aankloppen!

Lisa Tessensohn
Lisa Tessensohn

Mijn naam is Lisa Tessensohn. Ik ben geboren in Alkmaar en woon sinds 2017 in Zaandam met mijn man en onze 2 kindjes. Voor sommige van jullie ben ik misschien een bekend gezicht, want ik wandel nu al ruim 7 jaar door de gangen van de FSW!

In september 2011 ben ik de studie Pedagogische Wetenschappen gestart aan de Universiteit van Amsterdam, omdat de ontwikkeling en opvoeding van kinderen evenals de eventuele problemen die daarin kunnen optreden, mij erg aanspreken. Zoekende naar een nieuwe uitdaging kwam ik voor mijn master terecht in Leiden waar ik in juli 2017 cum laude geslaagd ben voor de master Forensische gezinspedagogiek.

Tijdens mijn studie ontdekte ik mijn sterke affiniteit met het doen van onderzoek en daar hou ik mij dan ook volop mee bezig. De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende interessante onderzoeksprojecten meegedraaid: eerst als student-assistent, later als onderzoeksassistent. Nu kijk ik ernaar uit om mij verder te ontwikkelen als onderzoeker bij de Onderzoeksgroep Onderzoeksmethoden en Statistiek.

Je kunt bij mij altijd binnenlopen als je vragen hebt over (kwalitatief) onderzoek of gewoon voor een gezellig praatje!

Fleur Mommersteeg
Fleur Mommersteeg

Ik ben Fleur en sinds 1 februari ben ik jullie nieuwe collega. Hoewel ik nog steeds moet wennen en nog zeker niet iedereen ontmoet heb, voelt het niet allemaal als nieuw. Ik heb namelijk in Leiden Forensische gezinspedagogiek gestudeerd en ben in 2017 afgestudeerd. Na mijn studie ben ik als gedragswetenschapper gaan werken bij een GI. Daarna heb ik nog 1,5 jaar gewerkt bij een instelling voor jeugd-GGZ. 

Afgelopen december heb ik de opleiding tot orthopedagoog-generalist afgerond en ben ik gestart als zelfstandige. Ik zie nu dus - naast het werk bij de universiteit - kinderen en gezinnen voor uiteenlopende problemen. Ik richt me vooral op hechtingsproblematiek en trauma, maar zie ook veel kinderen voor begeleiding bij hoogbegaafdheid, of breder diagnostisch onderzoek. 

Inmiddels ben ik 30 jaar en woon ik sinds mijn studie nog steeds in Leiden. Op de fiets naar het werk is wel echt heerlijk! Pedagogiek is een enorme passie van mij. De patronen in gezinnen en de manieren waarop alles op elkaar inwerkt vervelen nooit!

Maar ook ik doe wel eens iets anders dan werken. Zo doe ik aan kitesurfen, klimmen, zeilen, kickboksen, lezen en ik zing graag. Ik doe een poging om mezelf te leren gitaar te spelen, maar dit lijkt voorlopig geen talent van mij te zijn. 

Voor mij is het lesgeven best heel nieuw, dus ik leer veel van de collega’s! Ik hoor dus heel graag al jullie tips! Ook voor de gezelligheid kun je altijd even langslopen om een kop thee te drinken en wat verder kennis te maken! Alleen maar leuk! 

Sterre van Riel
Sterre van Riel

Ik ben Sterre, 26 jaar en onlangs begonnen als kersverse outreach officer bij het stimuleringsprogramma Sociale Veerkracht & Veiligheid. In de loop van mijn master Neuroscience & Cognition aan de UU raakte ik verknocht aan de levendige en afwisselende wereld van wetenschapscommunicatie. Vragen zoals hoe onze hersenen zich ontwikkelen en waar ons gedrag vandaan komt, vind ik oneindig interessant, maar het liefst werk ik aan de vertaalslag van onderzoek binnen dit soort thema’s naar de praktijk.

Tijdens de minor wetenschapscommunicatie die ik volgde tijdens mijn master in Utrecht, leerde ik wetenschap vertalen naar toegankelijke taal, bijvoorbeeld in de vorm van populair wetenschappelijk schrijven. Ook deed ik ervaring op met projecten waar juist uitwisseling van kennis en perspectieven tussen wetenschappers en stakeholders uit de praktijk centraal stond, zoals bij het organiseren van jeugdpanels. 

Na mijn afstuderen ontwikkelde ik outreach voor de NeurolabNL Startimpuls, een onderzoeksproject naar de optimale condities voor leren en veiligheid van jongeren. De ervaring die ik hier heb opgedaan, ga ik nu inzetten voor het stimuleringsprogramma. Voor mij is het een mooie volgende stap: als outreach officer ben ik het brein achter de projecten, zet ik nieuwe initiatieven op en coördineer ik een heus outreach team van vijf enthousiaste pedagogiek studenten. Allemaal met het doel om het programma op de kaart te zetten en flink aan de brug tussen wetenschap en maatschappij te bouwen. Mail mij vooral als je benieuwd bent! 
 

Carmen Sergiou
Carmen Sergiou

Ik ben Carmen-Silva Sergiou en sinds januari postdoctoraal onderzoeker op het Virtual Burglary Project. Ik kom vanuit de forensische neuropsychologie, hierin heb ik mijn PhD gedaan. Hiervoor deed ik onderzoek naar de effectiviteit van neuromodulatie op het verlagen van agressie bij forensisch patiënten. Het criminologische veld is redelijk nieuw voor mij, maar ik doe al sinds mijn bachelor onderzoek in forensische settingen met complexe doelgroepen dus daarin was deze functie een ontzettende match.

Mijn passie in het onderzoek richt zich voornamelijk op het forensische veld. In het bijzonder om een bijdrage te geven aan kennis in het ontrafelen van het brein van gedetineerden of forensische patiënten. Ik wil hier graag onderzoek in blijven doen en meewerken aan innovatieve behandelingen, zoals neuromodulatie, het gebruik van VR, ofwel de combinatie van neuropsychologie en forensisch stimuleren. De laatste tijd heb ik ook een passie voor het bijdragen aan een juiste implementatie van behandelingen met psychedelica in de Nederlandse GGZ en het decentraliseren van de wetenschap, zodat wetenschap en artikelen vrij toegankelijk kunnen worden voor iedereen die het lezen wil. Mijn website komt snel online, waar hierover meer te lezen zal zijn.

Verder woon ik in Amsterdam met mijn vriend en rode kater Marley en ben ik gek op motorrijden. Ik rij zelf een Kawasaki Z900 en doe graag aan motorcross in het buitenland.

Je kan altijd bij me binnenlopen, graag zelfs - en dan mag je meteen een keer de VR-omgeving uitproberen! 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.