Onderwijs, Organisatie

Online Open Dagen en Tours op locatie

3 maart 2022

Op 10 en 11 maart 2022 vinden de Online Master Open Dagen plaats, gevolgd op 12 maart door de Online Bachelor Open Dag. Beide studiekeuzeactiviteiten zijn gericht op het informeren en enthousiasmeren van aanstaande bachelor- en masterstudenten over studeren aan de Universiteit Leiden. Tijdens deze evenementen bezoeken de studiekiezers op het online platform de universiteit: ze volgen online opleidingspresentaties, chatten met studenten en staf en kijken rond op de virtuele informatiemarkt.

Hoewel vele coronamaatregelen zijn opgeheven, bieden we deze activiteiten online aan. De organisatie van een dergelijk groot studiekeuze-evenement vergt namelijk enkele maanden voorbereiding en op korte termijn overschakelen van online naar on campus was helaas niet haalbaar. Daarbij komt ook dat voor grootschalige activiteiten als deze waar meer dan 500 bezoekers op af komen er nog steeds bepaalde coronamaatregelen in stand blijven, waardoor de oude opzet van de Open Dagen ook niet één op één over te nemen is.
Natuurlijk zien we dat studiekiezers graag ook fysiek langs willen komen om hun studiekeuze te maken. Gelukkig bieden de opleidingen kleinschalige activiteiten zoals meeloopdagen en proefstuderen al wel op locatie aan.

Voor studiekiezers die afgelopen najaar of aan aankomende Online Open Dagen deelnemen, biedt de Universiteit Leiden de mogelijkheid om direct na afloop van de Online Open Dagen deel te nemen aan de City & Campus Tours. In de periode van 14 t/m 31 maart worden er dagelijks City & Campus Tours aangeboden waar studiekiezers samen met een student een rondleiding krijgen door de stad, door de universiteit en door de onderwijsgebouwen. Op die manier kunnen ze zowel online de opleidingsinformatie verkrijgen die nodig is om een goed beeld te krijgen van de opleiding als op locatie de sfeer proeven van stad, universiteit en faculteit.