Sociaal, Organisatie

"Grenzen verleggen door het normale te ervaren"

5 april 2022

Yvette Dijkxhoorn

In het kader van de Autismeweek 2022 is me gevraagd iets te schrijven over de vakantieweken die we met Stichting Recreatie Autisme - Animato organiseren. Dit doen we al meer dan dertig jaar met cliënten van het Ambulatorium. Passend bij het thema grenzen? Jawel, de kampen worden geleid door hulpverleners die deze week niet de professionele distantie houden, maar samen leven en samen spelen met een groep kinderen die elk individuele begeleiding van een student krijgen.

De studenten leren hun eigen grenzen kennen, vol enthousiasme samen op kamp, autisme van heel dichtbij leren kennen, maar ook gaan snappen dat 24 uur per dag een kind begeleiden intensief en vermoeiend is en dat levert respect voor ouders op waar ze de rest van hun werkende leven op kunnen teren. Je kunt uit de boeken leren wat autisme is en waar deze kinderen en hun ouders tegen aanlopen, maar dat is niet hetzelfde als het 24/7 beleven.

Yvette Dijkxhoorn: "Ik doe dit al meer dan 30 jaar en geniet elk jaar weer van kinderen voor wie het leven niet vanzelf gaat en die genieten van de gewone dingen die bij vakantie horen."

'Doelen' van deze week

In de huidige tijd willen gemeenten gelukkig wel (een deel) van de kampweek betalen, maar dan komt ook altijd de vraag naar de ‘doelen’ voor deze week. Eerlijk gezegd bereiken we in deze week vaak meer dan in een half jaar therapie. Het doel zou het best geformuleerd kunnen worden als ‘grenzen verleggen door het normale te ervaren’.

Door continue en intensieve begeleiding kunnen de kinderen in deze week een vakantieweek ervaren met nieuwe activiteiten, nieuw eten, nieuwe contacten met andere kinderen en jongvolwassenen en vooral heel veel plezier hebben. Het programma is niets buitengewoon: een sportdag, zeilen, bonte avond, speurtocht. Het komt allemaal langs en met begeleiding doet iedereen op zijn eigen manier mee en verlegt iedereen op z'n eigen manier een grens. Zoals Berk die ondanks zijn ernstige eetproblemen (ARFID) tóch nieuwe dingen probeert of Arthur die ondanks zijn problematische motoriek tóch de touwbrug opgaat en Liselot die ondanks haar smetvrees meehelpt de douches schoon te maken.

Zoals eerder gezegd ik doe dit al meer dan 30 jaar en geniet elk jaar weer van kinderen voor wie het leven niet vanzelf gaat en die genieten van de gewone dingen die bij vakantie horen. Als bonus bieden we de ouders ook een weekje rust en de broertjes en zusjes wat extra aandacht.

2 april - 9 april: Autismeweek 2022

2 april: World Autism Awareness Day en start van de Autismeweek van de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA). Het thema is grenzen.
NVA Autismeweek