Facilitair, Onderwijs, Organisatie

Podcasts, Kennisclips en meer in Den Haag: Het Mediacenter

6 februari 2024

Podcast

Een podcast is een audio-opname van een gesprek tussen twee of meer mensen, waarbij de onderwerpen zeer divers kunnen zijn. Podcasts kunnen binnen het onderwijs worden ingezet om bepaalde kennis over te brengen aan studenten of andere geïnteresseerden (binnen of buiten de universiteit). De podcast is dan op ieder moment te beluisteren. Daarnaast kunnen podcasts als beoordelingsvorm aan studenten worden toegewezen. Voor meer informatie over het toewijzen van podcasts, zie onze care package.

Tips

Bij het ontwerpen van een podcast zijn de volgende punten belangrijk om te overwegen:

• Het doel van de podcast
  • Het publiek
  • De vorm (inleiding, midden en einde)
  • De beschikbaarheid (online of offline)
  • Hoe je de podcast opslaat

Bij het opnemen van een podcast:

• Stel jezelf voor als presentator en de gasten;
  • Bespreek vooraf de rode draad met de gasten en geef grofweg aan welke vragen worden gesteld, zodat de gast zich ook goed kan voorbereiden;
  • Houd de podcast kort en krachtig, de ideale luisterduur ligt tussen de 15 en 20 minuten. Bij inhoudelijkere podcasts, bijvoorbeeld voor het onderwijs, is de ideale luisterduur nog korter. Probeer in ieder geval de podcasts zo kort mogelijk te houden en per onderwerp of thema als aparte podcast te publiceren.
  • Probeer niet tegelijkertijd te praten en elkaar de beurt te laten afmaken (door middel van non-verbale communicatie zoals; knikken, handopsteken).

Mediacenter studio

Belangrijk: het is alleen mogelijk om een podcast op te nemen in het Mediacenter aan de Wijnhaven als medewerker van de Universiteit Leiden of in opdracht voor onderwijs aan de Universiteit Leiden.

De apparatuur is afgestemd op de akoestiek van de studio en heeft als doel om te helpen bij het opnemen van de podcast. Het Future Learning Office (FLO) biedt de mogelijkheid om deze ruimte ook te gebruiken voor het opnemen van kennisclips. Om dit te faciliteren is er in de ruimte ook een desktopcomputer en professionele microfoon aanwezig.

Ter introductie van het Mediacenter hebben twee van onze oud-FLO-medewerkers – Christa Anker en Saskia Postema – een podcast opgenomen. In deze podcast is te horen hoe het Mediacenter tot stand is gekomen en welke mogelijkheden het kan bieden. Klik hier om de podcast te beluisteren.

Een podcast opnemen in Den Haag

In het kort:

• Het Mediacenter (ruimte 4.64) is - op reservering - op werkdagen beschikbaar
  • Om toegang te krijgen tot de studio moet een toegangskaart bij de Servicedesk op de 2e verdieping worden opgehaald.
  • Docenten regelen kamerreserveringen voor studenten (zie care package).
  • De podcast kan worden opgenomen door middel van een Micro SD-kaart (deze dien je zelf mee te nemen) of door middel van verbinding naar je eigen laptop met de aanwezige USB-kabel.
  • Bij het opnemen van een podcast kan het Future Learning Office (FLO) bij je eerste reservering technische ondersteuning bieden. Hierbij wordt onder meer uitgelegd hoe de opname tot stand komt en welke mogelijkheden de huidige technische opzet heeft.
  • Een handleiding is te vinden in de studio en ook aan de rechterkant van deze webpagina onder het tabblad ‘Podcasthandboek'.

Het gebruik van multimedia in de academische wereld

Recente ICT-ontwikkelingen hebben de grenzen van toetsingsmechanismen binnen het onderwijs beïnvloed en verlegd. Een voorbeeld hiervan is de integratie van multimedia binnen de formatieve toetsing. ISGA-docent Jake Wright heeft samengewerkt met het Future Learning Office om de rol van multimedia binnen de Faculteit Governance and Global Affairs te onderzoeken. Hij heeft diverse docenten en studenten geïnterviewd om meer te weten te komen over hun ervaringen en best practices rondom podcasts als vorm van alternatieve toetsing of aanvullend lesmateriaal. Daarnaast heeft Jake een lijst met tips samengesteld voor het opnemen van een podcast met beperkte apparatuur. Al deze ervaringen en tips zijn samengebracht in een korte handleiding, die toegankelijk is voor iedereen die geïnteresseerd is in het gebruik van multimedia in de wetenschap. De handleiding vindt u aan de rechterkant van deze webpagina.

Meer informatie nodig of een reservering maken bij het Mediacenter?

Controleer de beschikbaarheid van het Mediacenter of maak een reservering via deze website.

Geef bij het reserveren ook aan wanneer ondersteuning gewenst is bij de eerste podcastopname. Mochten er een vragen zijn over de podcast, e-mail dan naar Mediacenter@FGGA.Leidenuniv.nl. Daarnaast heeft FGGA een eigen podcastreeks onder de naam Kennis & Verdieping, gemaakt door de afdeling Communicatie & Marketing. Een podcast kan namelijk ook dienen als middel voor wetenschapscommunicatie om actualiteit of gepubliceerde researchoutput voor het voetlicht te brengen. De afdeling communicatie denkt graag mee over de inhoud van de podcast, het schrijven van het script en levert indien gewenst de gespreksleider of interviewer. Meer weten of heb je een goed idee, laat het dan weten via communicatie@fgga.leidenuniv.nl