Cybersecurity: gebruik BCC in plaats van CC in je mail

7 juni 2022

In ons werk mailen we veel met elkaar. Maar is dat in sommige gevallen wel zo verstandig? Je loopt namelijk het risico op het onbedoeld delen van gegevens met te veel mensen. Als je een mail – met of zonder bijlage - hebt verzonden, dan is het bijna onmogelijk om het in te trekken. Veel beter is het om gevoelige informatie en bestanden te delen via cloudopslagdiensten, zoals Onedrive of SURFdrive.

Gebruik CC alleen als het nodig is

Stuur je een mail naar een grote groep ontvangers? Wees je bewust dat het CC-veld voor iedereen zichtbaar is en je op die manier onnodig veel persoonsgegevens deelt. In sommige gevallen spreek je dan van een datalek. Wil je toch mailen naar veel mensen? Gebruik dan altijd het BCC-veld.

Het verschil tussen BCC en CC

Het verschil tussen BCC (Blind Carbon Copy) en CC (Carbon Copy) is dat bij het gebruik van BCC de individuele ontvanger alleen zijn/haar eigen emailadres ziet. Als de ontvanger wil reageren dan zal alleen de verzender de reactie ontvangen. Door BBC te gebruiken laat je dus de communicatie via één centraal punt lopen. Bij CC krijgen alle ontvangers de volledige verzendlijst te zien en kunnen zij naar iedereen mailen. Wees bij grote groepen extra alert op het openbaar maken van gegevens.

Tips voor het gebruik van BCC en CC

1. Gebruik bij voorkeur BCC, maar zeker bij het adresseren van een groep ontvangers die niet met elkaar hoeven te communiceren. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven of roosterwijzigingen.
  2. Gebruik CC alleen wanneer alle zichtbare ontvangers met elkaar moeten kunnen communiceren per e-mail. Bijvoorbeeld wanneer de samenstelling van de groep ontvangers bij iedereen bekend is (grote interne overleggen) en wanneer alle ontvangers moeten weten dat andere mensen deze mail ook ontvangen hebben. Soms Cc’en we mensen ter kennisgeving, het kan relevant zijn voor de andere ontvangers om te weten wie deze informatie gezien heeft.
  3. Gebruik je BCC? Je kunt je ontvangers laten weten dat er meer mensen in de BCC staan. Je hoeft dan niet te vermelden wie diegenen zijn.
  4. Zorg dat je het BCC veld altijd open hebt staan in Outlook. Klik op ‘Opties’ (of ‘Options’) en vervolgens op ‘BCC’.
Gebruik bij voorkeur BCC, maar zeker als je mailt naar een grote groep ontvangers. Het BCC-veld zet je aan via 'Opties'.

Geef hackers geen kans

Wees je bewust van de cyberrisico's. Dat is heel belangrijk voor het voorkomen van incidenten. Weet jij bijvoorbeeld wat een wachtzin is en waarom dat veiliger is dan een kort wachtwoord? En weet jij hoe je een mogelijke phishing mail kan herkennen en waar je dit moet melden? Op de pagina veilig digitaal werken lees je meer over dit onderwerp. Of test je kennis met de gratis e-learning modules van Awaretrain. Je logt in met je ULCN-account. Als je de eerste keer inlogt, kan het één dag duren voor de modules verschijnen.