Comenius programma: nieuwe Calls gepubliceerd

20 juli 2022

De nieuwe Comenius Calls (2023) zijn gepubliceerd, bereid nu je aanvraag voor.

Het hoger onderwijs profiteert van continue vernieuwing en verbetering door visionaire onderwijsprofessionals. Ben jij gemotiveerd om jouw idee voor een onderwijsvernieuwing uit te werken? Dien dan nu een voorstel in voor een Comeniusaanvraag! Ondersteuning bij de voorbereiding is beschikbaar, meld je hiervoor bij Anna Terra Verhage (SAZ).

Vernieuwende projecten om onderwijs te verbeteren

Met een Comeniusbeurs kun je een onderwijsproject uitvoeren waarmee je bijdraagt aan de vernieuwing en verbetering van het Nederlandse hoger onderwijs. De calls for proposals voor ronde 2023 staan nu op de NRO website, daar vind je ook meer informatie over het programma. Ook op de Comeniuspagina op de medewerkerswebsite staat verdere informatie, waaronder de presentatie van een recente informatiesessie.

Thema’s 2023

De thema’s voor Teaching en Senior Fellow projecten in de huidige call for proposals (2023) zijn:

• Toegankelijk hoger onderwijs
  • Welzijn in het hoger onderwijs
  • Werken aan de uitdagingen van de toekomst
  • Vrije thema – de gehele breedte van ‘Houdbaar voor de toekomst’

Er gelden geen specifieke thema’s voor de Leadership Fellow aanvraag. Deze projecten moeten aansluiten bij het strategisch (onderwijs)plan van de betreffende instelling.

Lees meer over de thema's voor ronde 2023 op NRO.nl.

De deadlines

De deadlines voor het indienen van de intentieverklaring zijn:

• Teaching Fellows: 20 september 2022
  • Senior Fellows*: 13 september 2022
  • Leadership Fellows**: 6 September 2022

*Voor de Senior Fellows zal een interne selectie plaatsvinden door elke faculteit, omdat er maximal één Senior-aanvraag gedaan mag worden per faculteit of interfacultair instituut. Vraag bij een beleidsmedewerker onderwijs van jouw faculteit naar dit interne proces.

**Per universiteit mag slechts één Leadership-aanvraag worden ingediend. Het voorstel dat dit jaar door onze universiteit wordt ingediend is reeds geselecteerd door de rector. Meld je bij Anna Terra Verhage (beleidsadviseur bij SAZ) om overwogen te worden voor volgend jaar.

Een voorstel indienen, ondersteuning en meer informatie

Overweeg je een voorstel voor te bereiden? Meld je dan tijdig bij Anna Terra Verhage (beleidsadviseur bij Strategie en Academische Zaken) voor informatie en advies door het centrale ondersteuningsteam. Vanuit een gezamenlijk team van SOZ, ICLON, CfI en SAZ helpen wij je graag in alle stadia van het aanvraagtraject: van een verkennend gesprek voor aanscherping van je idee en feedback op een concept, tot verwijzingen naar relevante onderwijskundige literatuur en actuele ontwikkelingen in onderwijsinnovaties. Ook voor nadere informatie over de procedures en in geval van vragen kun je contact opnemen met Anna Terra Verhage.