Ondersteuning bij aanvraag Comeniusbeurzen 2023

20 juli 2022

Het Comeniusprogramma biedt een mooie kans om nieuwe innovatieve onderwijsprojecten te ontwikkelen die aansluiten bij de Leidse onderwijsvisie (Learning@LeidenUniversity). Naast de ondersteuning vanuit centraal bij het doen van een aanvraag is er ook facultaire ondersteuning beschikbaar. Het team onderwijsadvies en kwaliteitszorg (O&K) helpt graag om ideeën en conceptversies bespreken. Neem snel contact met hen op, want de interne deadline voor een A4’tje over voorgenomen senior en leadership  fellowships is 12 augustus! De intentieverklaring moet uiteindelijk begin september ingediend zijn.

Het Comeniusprogramma

Het Comeniusprogramma is een onderwijsinnovatieprogramma van de overheid en is er op gericht onderwijs te vernieuwen en te verbeteren. Het programma valt uiteen in drie typen beurzen:

• de Comenius Teaching Fellows (€ 50.000, kleinschalig project van maximaal 18 maanden)
  • de Comenius Senior Fellows (€ 100.000, facultair project van maximaal 30 maanden)
  • het Comenius Leadership Fellow (€ 500.000, universitair project van maximaal 42 maanden).

De thema's voor de komende aanvraagronde (2023) voor de Teaching en Senior Fellow projecten zijn:

• Toegankelijk hoger onderwijs
  • Welzijn in het hoger onderwijs
  • Werken aan uitdagingen van de toekomst
  • Vrij thema over de volledige breedte van de Strategische agenda hoger onderwijs en onderzoek ‘Houdbaar voor de toekomst.’

Nadere informatie over de procedure van NRO, de thema’s en de randvoorwaarden over het aanvragen van de Comeniusprogramma vind je op de website van NRO.De sluitingsdata voor de intentieverklaringen zijn op 20, 13 en 6 september, afhankelijk van het programma, dus bekijk de informatie goed. Maar let op: de interne deadline ligt eerder. De deadline voor Senioraanvragen en Leadershipprojecten is uiterlijk vrijdag 12 augustus. De faculteit verzorgt namelijk een interne selectie voor Senioraanvragen en de rector selecteert de potentiële Leadershipprojecten. Voor de selecties dien je een projectschets op 1 A4 aan te leveren aan Sanne Arens via s.arens@hum.leidenuniv.nl.

Interne procedure

Omdat elke faculteit maar één kandidaat mag afvaardigen voor een senior of een leadership fellowship vragen we geïnteresseerden om hun voorstel in één A4 te omschrijven ten behoeve van een facultaire selectie.De richtlijnen vind je hier.

De deadline voor het indienen van het A4 ligt op 12 augustus 2022. Neem eventueel voor 25 juli 2022 contact met Sanne Arens of Annebeth Simonsz op om jouw ideeën te bespreken.

Universitaire en facultaire ondersteuning

De universiteit biedt ondersteuning aan bij het schrijven van de aanvraag (vanuit ICLON en de centrale afdeling SOZ). Voor het Comenius Senior Fellow programma zal deze ondersteuning bestaan uit het meeschrijven aan het voorstel en inhoudelijk sparren met de docent. Daarnaast wordt er ondersteuning (tips and tricks, meekijken met een conceptversie) geboden voor de Comenius Teaching Fellow beurzen. Naast de ondersteuning vanuit centraal is er ook facultaire ondersteuning beschikbaar, gecoördineerd door Sanne Arens en Annebeth Simonsz van het team O&K.

Succesvolle aanvragen 2021 en 2022

Het is de zevende keer dat calls voor het Comeniusprogramma worden uitgezet. De Universiteit Leiden wil het aantal voordrachten stimuleren en de kwaliteit van de voordrachten verder verhogen. Afgelopen jaren, bij de Comeniusronde 2021 en 2022, zijn er meerdere aanvragen van de faculteit gehonoreerd. Dr. Hossam Ahmed (LIAS), Lettie Dorst (LUCL) en Paz González- (LUCL) ontvingen een Senior Fellowship en Tsolin Nalbantian (LIAS) en Steven Lauritano (LUCAS) een Teaching Fellowship. Hopelijk lukt het om het positieve resultaat van eerdere rondes voort te zetten en ook voor 2023 een of meerdere aanvragen gehonoreerd te krijgen!

Meer informatie

Voor vragen en nadere informatie kun je terecht bij Sanne Arens via s.arens@hum.leidenuniv.nl of Annebeth Simonsz via a.simonsz@hum.leidenuniv.nl van onderwijsadvies en kwaliteitszorg (O&K).