Project KampVuuR op het wetenschapsfestival Expeditie NEXT in Franeker

8 juli 2022

Het onderzoeksproject KampVuuR, een beleving in Virtual Reality - maakt deel uit van een onderzoek naar het gebruik van Virtual Reality (VR) in traumabehandeling voor kinderen. Tijdens deze eerste fase wordt onderzocht in hoeverre VR op veilige en effectieve manier ingezet kan worden bij kinderen in een niet-klinische populatie.

Op 6 mei vertrok het onderzoeksteam van KampVuuR naar het wetenschapsfestival Expeditie NEXT in Franeker.

Vanaf de start tot het einde van het wetenschapsfestival stonden kinderen in de rij om de KampVuuR VR-wereld te mogen beleven. Iedereen was heel enthousiast en de kinderen vonden het erg leuk om door middel van een bril zich even in een andere wereld te wanen.

De kinderen en ouders kregen eerst een uitleg over het onderzoeksproject en er werd ze verteld hoe ze met hun deelname een steentje bijdragen aan de wetenschap. Daarna konden de kinderen plaatsnemen op een stoel, waar iemand van het onderzoeksteam ze hielp om de VR-bril op te zetten en de controllers in te stellen en aan te geven.

De kinderen kwamen dan in een virtuele wereld terecht, waar ze samen met andere virtuele karakters rondom een kampvuur zaten en een tekening konden maken. Als de tekening af was, mochten ze deze in het kampvuur gooien en was het spel afgelopen. Voor en na het spel vulden de kinderen vragenlijsten in, één over zogenoemde cybersickness en de tweede over game-ervaring en het mediagebruik van de kinderen.

Het was een fantastische dag, de kinderen vonden het geweldig om mee te doen en de ouders vonden het onderzoek erg interessant. Sommigen hebben zelfs een halfuur in de rij gestaan om mee te doen met het onderzoek. De hele dag door heeft het onderzoeksteam enorm hard gewerkt om zoveel mogelijk kinderen te kunnen helpen en dat heeft z'n vruchten afgeworpen. We hebben veel data weten te verzamelen en we hebben een erg leuke dag gehad met veel drukte en gezelligheid in Franeker.