Financiën

Ruimere voorwaarden voor de uitbetaling van vrijwilligers

29 augustus 2022

Werk je met vrijwilligers die klussen voor ons doen zonder formele werknemer-werkgeverrelatie? En heeft de persoon in kwestie geen eigen bedrijf? Het gaat om kleine klussen, werkzaamheden die mensen even doen. Dit zijn bijvoorbeeld onderzoeksdeelnemers, hulpstudenten en opendaghulp. Als je deze vrijwilligers compenseert, dan krijg je te maken met de IB47-regeling of de vrijwilligersregeling. Sinds kort zijn de voorwaarden voor de vrijwilligersregeling verruimd voor de universiteit.

IB47-regeling of vrijwilligersregeling: wanneer geldt wat?

Vrijwilliger: max. €50,-

Geef je de vrijwilliger een vergoeding tot maximaal €50,-*, dan valt deze betaling onder de vrijwilligersregeling en is de vergoeding niet belast.

Vrijwilliger: vanaf €50,-

• Geef je de vrijwilliger een vergoeding hoger dan €50,-*, dan valt deze betaling onder de IB47-regeling en is de vergoeding belast. Het FSSC doet een IB47-aangifte bij de belastingdienst.
  • Als de IB47-regeling van toepassing is, dan zijn het BSN en geboortedatum van de vrijwilliger verplichte gegevens voor het uitbetalen van de vergoeding.

Voor compensatie aan deelnemers in het onderzoek (voorheen proefpersonen) gelden aanvullende regels:

Anonieme deelnemers onderzoek: max. €50,-

Maak je gebruik van anonieme deelnemers en ontvangen zij een vergoeding van maximaal €50,-?* Dan valt de betaling onder de vrijwilligersregeling en is de vergoeding niet belast. Je dient een verklaring in dat anonimiteit vereist is op basis van het onderzoeksplan.

Pseudoniem/niet-anoniem: max. €50,-

Maak je gebruik van pseudoniemen/niet-anonieme deelnemers? En geef je de deelnemer een vergoeding lager dan €50,-*, dan valt de betaling onder de vrijwilligersregeling en is de vergoeding niet belast.

Pseudoniem/niet-anoniem: vanaf €50,-

• Maak je gebruik van pseudoniemen/niet-anonieme deelnemers? En geef je de deelnemer een vergoeding hoger dan €50,-*, dan valt deze betaling onder de IB47-regeling en is de vergoeding belast. Het FSSC doet eenIB47-aangifte bij de belastingdienst.

* OF een uurloon van maximaal €5 p/u tot een maximaal €180 p/m.