Bibliotheek, ICT, Onderwijs, Onderzoek

Nieuw! Laatste aanwinsten UBL per vakgebied op één pagina

11 september 2022

Voor iedere onderzoeker en student is het nuttig om op de hoogte te blijven van de laatste literatuur in hun veld. Recentelijk heeft de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) de pagina waarop nieuwe acquisities worden geplaatst volledig vernieuwd.  Gebruikers kunnen voortaan filteren op meer dan 50 vakgebieden. Daarnaast zijn alle elektronische titels – zowel boeken als tijdschriften – terug te vinden in de lijst.

De UBL schaft ieder jaar duizenden boeken aan, waarvan er dagelijks tientallen en vaak honderden worden gecatalogiseerd. Wanneer een boek in de catalogus te vinden is, komt het ook op de acquisitiepagina te staan. Via die pagina kunnen onderzoekers het boek of het tijdschrift ook meteen aanvragen. Voor ieder vakgebied is een permante URL gecreëerd, zodat de pagina gemakkelijk gedeeld kan worden via Brightspace of andere onderwijsplatforms. Voor de liefhebber is zelfs een RSS-feed beschikbaar, waarmee de nieuwste titels automatisch getoond kunnen worden.

Catalogus

In de catalogus staan de titels van (e-)boeken, tijdschriften, manuscripten, brieven en ander materiaal. Daarnaast zijn in de catalogus links naar miljoenen, met name Engelstalige, tijdschriftartikelen te vinden.

Ga naar de Catalogus

Subject Guides

Deze nieuwe functionaliteit is al toegepast op de Subject Guide pagina’s op de Bibliotheekwebsite. Op deze pagina’s was al veel informatie te vinden over de beschikbaarheid van bronmateriaal in het besproken vakgebied en hoe deze te vinden. Nu is daar, per vakgebied, ook de laatste literatuur in één oogopslag te zien.

De software, speciaal geschreven voor deze applicatie, is door de UBL Open Source beschikbaar gemaakt. Op die manier kunnen andere bibliotheken en instellingen die werken met het ALMA-systeem er kosteloos hun voordeel mee  doen.