Bibliotheek, Onderzoek

Open access: grip op het eindejaar maximum

20 september 2022

Enkele overeenkomsten tussen de Nederlandse Universiteiten en academische uitgevers hebben een maximum vastgesteld voor het aantal open access artikelen dat zonder kosten gepubliceerd kan worden. De maxima voor Springer en Emerald zijn inmiddels bereikt. Mogelijke andere maxima in 2022 zijn die van OUP en Taylor&Francis.

Notify-me-service

Als je nog dit kalenderjaar een artikel wilt publiceren bij één van deze vier uitgevers, is dit maximum belangrijk voor jouw publicatie. Je kunt op de hoogte blijven van de status van de overeenkomst met deze uitgever door te registreren voor een ‘notify-me service’. Deze service kan ook gebruikt worden om updates te ontvangen over andere uitgevers met een maximum aantal open access publicaties.

Wat zijn de gevolgen?

Wordt je manuscript geaccepteerd voor publicatie tussen het moment waarop het maximum is bereikt en 1 januari 2023? Dan kan de uitgever nog steeds de mogelijkheid bieden om het open access te publiceren, maar de kosten worden niet meer gedekt door de consortiumovereenkomst. Kies je voor open access tegen betaling? Dan ontvang je dus zelf de factuur. We adviseren auteurs die hun artikel in open access willen delen en acceptatie van het manuscript eind 2022 verwachten, contact op te nemen met het Open Access Team van het Centre for Digital Scholarship.

Voor manuscripten geaccepteerd in januari 2023 of later in het jaar is kosteloos open access publiceren weer beschikbaar totdat het jaarlijkse maximum is bereikt.

Vragen?

Neem contact op met openaccess@library.leidenuniv.nl.