Cybersecuritymaand: Hoe meld ik een (mogelijk) incident?

4 oktober 2022

Daar zit je dan: bij te komen van een lange vergadering met collega’s. Na de vergadering heb je dorst, dus haal je snel wat te drinken. Bij terugkomst blijkt dat je laptop weg is. Niemand heeft wat gezien. Maar had jij de laptop nu vergrendeld bij het verlaten van je plek of was je nog ingelogd? Het zweet breekt je uit. Wat nu?

Eerste hulp bij een (potentieel) incident

Incidenten gebeuren, en mensen maken fouten. Maar welke stappen moet je nu ondernemen wanneer je je bevindt in zo’n ongelukkige situatie?

1. Meld (potentiële) incidenten altijd zo snel mogelijk bij de Helpdesk. Dit kan via de portal helpdesk.universiteitleiden.nl of door te mailen naar helpdesk@issc.universiteitleiden.nl. Is het een absoluut spoedgeval? Meld het incident dan ook via abuse@leidenuniv.nl (en bel eventueel naar de Helpdesk ISSC- tel. +31 71 527 8888). Door het incident te melden, kunnen we samen zoeken naar een oplossing en houden we de gevolgen en de impact minimaal.
  2. Leer ervan. Blijf alert en zorg dat je voldoende beveiligingsmaatregelen treft.

Praktijkvoorbeeld

Vertrouwelijke stukken op straat na diefstal iPad wethouder.

Leer

Op ons leerplatform vind je korte filmpjes over informatiebeveiliging, waarin specifieke onderwerpen eenvoudig worden uitgelegd, met praktische tips.

Een veilige digitale omgeving is de verantwoordelijkheid van iedereen. Tijdens de jaarlijkse Europese Cybersecurity oktobermaand delen we daarom wekelijks tips die jou helpen om te werken op een ‘cyberveilige’ manier.