Cybersecuritymaand: Werk altijd en overal veilig online

17 oktober 2022

Tegenwoordig kun je overal werken: thuis, onderweg, in een publieke ruimte of op kantoor. Bij veel bedrijven en organisaties is hybride werken de nieuwe norm geworden. Maar hoe zorg je er nu voor dat je op een veilige manier blijft werken?

Hierbij een aantal tips:

• Zorg dat je op je apparaten de updates uitvoert. Hiermee verhelp je kwetsbaarheden.
  • Gebruik alleen wifi met een wachtwoord (ook thuis), en geen publieke wifi zonder wachtwoord. Deze netwerken zijn heel gemakkelijk ‘af te luisteren’.
  • Zorg voor een veilige internetverbinding en installeer een VPN. De UL biedt je deze aan.
  • Gebruik sterke wachtwoorden.
  • Sla bestanden veilig op. Vraag een veilig alternatief (Onedrive) voor de J-schijf of P-schijf aan bij de ISSC-Helpdesk. Je kunt ook SURFdrive gebruiken. Dit is een persoonlijke cloudopslagdienst voor het Nederlandse onderwijs en onderzoek waarmee je bestanden makkelijk kunt opslaan, synchroniseren en delen.
  • Vergrendel je werkplek als je deze verlaat, ook thuis. Dit doe je met de toetscombinatie: Windows + L.
  • Gebruik Signal als veilig alternatief voor Whatsapp.
  • Mail veilig. Stuur universitaire e-mails altijd vanaf je werkaccount. Gebruik geen Gmail, Hotmail e.d. voor universitaire mails. Vertrouwelijke berichten (en bijlagen) kun je versturen met SURFfilesender

Heb je een vraag? Stel deze aan de ISSC-Helpdesk.

Meer informatie over veilig online werken

Veilig online thuiswerken - Universiteit Leiden

Leer

Op ons leerplatform vind je korte filmpjes over informatiebeveiliging waarbij specifieke onderwerpen eenvoudig worden uitgelegd en waarbij je praktische tips krijgt.

Een veilige digitale omgeving is de verantwoordelijkheid van iedereen. Tijdens de jaarlijkse Europese Cybersecurity oktobermaand delen we daarom wekelijks tips die jou helpen om te werken op een ‘cyberveilige’ manier.