Pilot Het Jaargesprek bij Faculteit Rechtsgeleerdheid

1 november 2022

Banner pilot het Jaargesprek

Beste collega’s,

In samenwerking met de centrale HRM afdeling van Universiteit Leiden, introduceren we het vereenvoudigde en verbeterde ‘Jaargesprek’ voor alle collega’s van de faculteit der Rechtsgeleerdheid. Vanaf november 2022 tot februari 2023 worden bij wijze van een pilot de reguliere Resultaat & Ontwikkelingsgesprekken (R&O) vervangen door dit jaargesprek. In de komende maanden zullen we hier regelmatig over communiceren. Ook komt het HR-team langs bij leidinggevenden en medewerkers om meer uitleg hierover te geven en vragen te beantwoorden.

Waarom een nieuwe gespreksvorm?
In lijn met het universitair strategisch plan raakt dit jaargesprek aan veel verschillende ambities, maar geeft het vooral ruimte voor het erkennen en waarderen van talent en voor verdere ontplooiing. Met ‘erkennen en waarderen’ als een van de speerpunten, leggen we de focus voorts meer op (team) samenwerking in plaats van het individu. Ontwikkeling, (persoonlijk) leiderschap en feedback geven en ontvangen spelen hierbij ook een grotere rol.

Wat is anders?
Het jaargesprek is gericht op (team)dialoog, welzijn en ontwikkeling. Meer vooruitkijken dan achteruit, meer gericht op samenwerking en meer focus op persoonlijke ontwikkeling in plaats van alleen op  resultaten. Het jaargesprek bestaat daarom uit twee onderdelen:

1.  Het gespreksverslag; hierbij ligt de focus op de persoonlijke ontwikkeling en teambijdrage van de medewerker.
  2. Het jaarverslag; de focus ligt hierbij op wat eerder is afgesproken en reflectie op het eigen functioneren.
formuliervoorbeeld
Gespreksverslag nieuwe vorm

Vereenvoudiging
Het proces wordt dus vereenvoudigd en de weg wordt vrijgemaakt voor het goede gesprek. Het uitgangspunt is dat iedereen die bij de Universiteit Leiden werkt, en blijft werken, voldoet. De beoordelingsnormering in de vorm van de huidige waarderingsscores (1-5) wordt tijdens de pilot aangepast naar ‘voldoet aan de eisen’ of ‘verbetering is noodzakelijk’. Ook het gebruik van het formulier wordt eenvoudiger. Het huidige formulier is te lang en uitgebreid. In de pilot volstaat het uploaden van de twee beknopte formulieren (jaarverslag en gespreksverslag) in Self Service.

Toolkit
Waar vind je nu alle informatie en benodigde formulieren? Het HR-team heeft een ‘toolkit’ ontwikkeld met een handige checklists voor leidinggevenden en medewerkers. Hierin staat beschreven op welke manier je het jaargesprek kunt voorbereiden en voeren en hoe het in zijn werk gaat. Met behulp van gesprekskaarten kun je inspiratie opdoen voor welke vragen je aan elkaar kunt stellen tijdens het gesprek. Tenslotte vind je de invulformulieren: gespreksverslag, jaarverslag voor organisatorisch en beleidspersoneel, jaarverslag voor wetenschappelijk personeel en jaarverslag voor promovendi. Op de pagina pilot ‘Het jaargesprek’ kun je alle documentatie uit de toolkit downloaden.

Pilot
Zoals gezegd is deze nieuwe gespreksvorm een pilot. De bevindingen uit de evaluatie worden meegenomen in de universitaire werkwijze. Zowel bij de ontwikkeling van de pilot als bij de universitaire uitrol is de medezeggenschap vanuit andere faculteiten betrokken. We zijn blij dat onze faculteit mag starten en experimenteren met deze nieuwe vorm. Naar ons idee is het een goede stap in de richting van ‘Erkennen en waarderen’ en een nog betere werkomgeving voor ons als medewerker van de Universiteit Leiden.

Vragen?

Op de pagina HR toolkit ‘het jaargesprek’ vind je een overzicht met FAQ’s. Op dinsdag 8 november van 16.00- 17.00 uur en donderdag 10 november van 9.30- 10.30 uur houdt de afdeling HR een inloopspreekuur voor medewerkers en leidinggevenden die vragen hebben rondom de pilot. Je kunt dan binnenlopen op (B4.08) of inbellen via Teams. De HR adviseurs denken ook op andere momenten graag met je mee, dus indien je vragen hebt, neem dan vooral contact met je HR adviseur op. Voor contactgegevens: HR - Universiteit Leiden

Met vriendelijke groet,

Namens het Faculteitsbestuur: Mirjam van Sombroek, directeur Faculteit der Rechtsgeleerdheid