Mogelijkheden voor getalenteerde studenten

14 oktober 2022

De eerste TOP-bijeenkomst van dit collegejaar werd georganiseerd op dinsdag 27 september door Emilie Prast. De bijeenkomst stond in het teken van studenten die meer uitdaging willen dan de gemiddelde student. Hoe dagen we ook hen voldoende uit en zorgen we dat ze gemotiveerd blijven? Hoe kunnen we hun interesse wekken voor onderzoek?

In de bijeenkomst werden 3 mogelijkheden besproken om meer uitdaging te bieden aan deze gemotiveerde studenten:

• het Honours College
  • de nieuwe masterclass ‘Meet the researcher’
  • de Research Master

Honours College

Esther Habers en Sangar Paykhar vertegenwoordigden het Honours College. Het Honours College biedt kleinschalig onderwijs waarbij veel aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling aan gemotiveerde bachelorstudenten. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen onderzoek opzetten of werken aan maatschappelijke thema’s als migratie, klimaatverandering, artificial intelligence en de toekomst van de gezondheidszorg. Het Honours College is erop gericht dat studenten multidisciplinair leren samenwerken, hun horizon verbreden en leren reflecteren op zichzelf.

Iedere student die gemiddeld een 7 of hoger staat, kan zich aanmelden voor het Honours College. Het Honours College is een 3-jarig traject dat naast het gewone studieprogramma loopt. In het voorjaar hebben slechts 2 studenten van Pedagogische Wetenschappen zich aangemeld. Waarschijnlijk is het Engelstalige karakter van de colleges een struikelpunt voor veel pedagogiek studenten.

Sangar vindt dat jammer, aangezien studenten door de internationale setting het Engels juist heel snel oppakken. De internationale studenten spreken bovendien niet allemaal vloeiend Engels en zij hebben geen problemen met het afronden van het programma.

‘Meet the researcher’ masterclasses

Op woensdag 16 november zal de eerste editie plaatsvinden van de masterclass ‘Meet the researcher’. Een nieuw initiatief van Jochanan Veerbeek om gemotiveerde en nieuwsgierige studenten op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het vakgebied van de onderzoeker. In eerste instantie zullen er dit jaar 3 masterclasses georganiseerd worden. Tijdens de masterclasses wordt de nieuwsgierigheid en het enthousiasme voor onderzoek aangesproken bij studenten op een persoonlijke manier.

Tijdens de masterclasses wordt een aantal onderzoekers uitgenodigd om meer te vertellen over hun vakgebied. Er wordt voldoende ruimte geboden voor studenten om te verkennen wat een onderzoeker doet en hoe je onderzoeker wordt. Ook wordt een verbinding met de praktijk gelegd doordat studenten gemotiveerd worden om zelf aan de slag te gaan met de instrumenten die binnen een onderzoek ingezet worden. Ook wordt er een inzicht gegeven in de onderzoeken die studenten zelf al uitvoeren tijdens hun studie.

De masterclasses zijn geschikt voor alle studenten die nieuwsgierig zijn naar het vakgebied van onderzoeker.

Research Master

Mariëlle Linting vertelde ten slotte meer over de Research Master. Studenten in de Research Master verdiepen zich in het waarom en hoe van leren en ontwikkelen en komen steeds met nieuwe vragen. Het programma is sterk verbonden met de onderwijs- en pedagogische praktijk.

De studenten binnen de Research Master stellen zeer relevante onderzoeksvragen en zijn zich bewust van de valkuilen van het doen van onderzoek in de context van onderwijs en ontwikkeling.

Binnen de Research Master ontwikkelen studenten dus zowel de wetenschappelijke vaardigheden van een academisch onderzoeker als een grondig begrip van de wereld van de pedagogische en educatieve professional.

Mariëlle vroeg de aanwezige docenten om in gedachte te houden voor welke studenten de Research Master een goede optie zou kunnen zijn. Studenten kunnen dan wellicht gemotiveerd worden om zich eens te verdiepen in deze master.

Ken je een student die geschikt is voor één van deze programma's?

Ken je een student die voor één van deze programma’s in aanmerking zou kunnen komen? Neem dan vooral contact op met één van de studieadviseurs of contactpersonen van de verschillende programma’s.