Rachel de Jong als visiting researcher naar Thapar University in India

14 oktober 2022

Afgelopen voorjaar vertrok Rachel de Jong naar Thapar School of Liberal Arts and Sciences in Patiala in de noordoostelijke deelstaat Punjab in India. Dit bezoek stond in het teken van haar onderzoek naar de cross-culturele verschillen in angst- en stemmingsklachten bij kinderen.

Angst- en stemmingsklachten zijn wereldwijd de meest voorkomende psychische problemen en komen tevens vaak samen voor. Vooral bij kinderen en jongeren in ontwikkelingslanden worden angst en depressie vaak niet gediagnosticeerd en behandeld, vanwege de beperkte toegang tot hulpverlening en het stigma op psychische problemen.

Om kinderen en jongeren met psychische problemen wereldwijd beter te kunnen helpen zullen we moeten erkennen dat de aard van gedachten, gevoelens en gedrag per cultuur verschilt. Het is dus van belang eerst de culturele context van psychische problemen als angst- en stemmingsklachten beter te begrijpen, voordat we kunnen onderzoeken wat er moet gebeuren om angst en depressie in verschillende delen van de wereld te voorkomen en te behandelen.

Met dit doel voor ogen is Rachel de Jong het INDIO onderzoek gestart: ‘In Nederland Dan wel India Opgroeien’. Dit onderzoek is het resultaat van een samenwerking tussen de Universiteit Leiden, de Rijksuniversiteit Groningen en Thapar University in India. In dit onderzoek worden kinderen en jongeren die opgroeien in Nederland of India gevraagd hoe zij het opgroeien in hun cultuur ervaren, hoe in hun cultuur naar angst- en stemmingsklachten wordt gekeken en waar zij zelf wel eens angstig of somber van worden.

Parallel aan de dataverzameling op Indiase scholen gaf Rachel de Jong verschillende workshops over diagnostiek en behandeling van angst- en stemmingsklachten aan Indiase masterstudenten Klinische Psychologie. Voor dit werkbezoek heeft Rachel de Jong het KNAW van der Gaag fonds ontvangen.