Bibliotheek, Onderzoek

Maximaal aantal open access artikelen bij Springer is bereikt

15 november 2022

De open access-overeenkomst die namens de Nederlandse universiteiten met uitgeverij Springer is gesloten, is van toepassing op maximaal 2.080 artikelen per jaar. Het gebruik van open access bij Springer was ook dit jaar erg succesvol. Het maximum aantal van 2.080 artikelen is inmiddels bereikt.

Vanaf vandaag zullen artikelen van Leidse corresponderende auteurs die tot en met 31 december 2022 worden geaccepteerd niet langer zonder kosten in open access worden gepubliceerd.

Auteurs die bij Springer publiceren moeten daarom nu goed opletten bij het kiezen van de open-access optie in de Springer portal. Auteurs die kiezen voor open access nadat het maximum is bereikt, moeten de rekening zelf betalen. Er is geen centraal fonds om de kosten te dekken en de kosten vallen niet binnen het bibliotheekbudget dat voor de landelijke overeenkomsten wordt benut.

Wij adviseren auteurs die een bericht ontvangen met de mededeling dat het artikel is geaccepteerd, om eerst contact op te nemen met de bibliotheek via openaccess@library.leidenuniv.nl. We kunnen dan overleggen wat de alternatieve mogelijkheden zijn om het artikel open access te publiceren.

Voor artikelen die na 1 januari 2023 geaccepteerd worden, is de optie voor kostenloze open access weer beschikbaar.

Vragen? Neem contact op met openaccess@library.leidenuniv.nl.

Welke keuze hebben auteurs?

Bij het invullen van het 'Publishing and Rights' formulier in de Springer portal, wordt geen melding meer getoond dat open access zonder kosten beschikbaar is. In plaats daarvan is er onderstaande melding dat geen 'agreement' is.

Het is vervolgens nog steeds mogelijk om open access te kiezen tegen betaling. Springer laat het bedrag zien in de portal.

Na het bereiken van het maximum kunnen auteurs in 2022 in de auteursportal van Springer kiezen tussen:

• open access publiceren op eigen kosten;
  • niet open access publiceren.