ICT

OneDrive cloudopslag synchroniseert als je online bent

8 november 2022

Wil je altijd en overal toegang tot de mappen en bestanden die op je laptop staan? Synchroniseer ze met OneDrive. Voor synchronisatie moet OneDrive op je apparaat geïnstalleerd zijn. OneDrive is jouw eigen opslag in de cloud en onderdeel van het standaard Office-pakket dat al staat op de laptop die je van de universiteit hebt gekregen. Heb je een privélaptop, desktop, tablet of smartphone? Dan kun je Office installeren vanuit de Office Portal: rechtsboven vind je een knop 'Office Installeren'.

Waarom is OneDrive synchroniseren belangrijk?

Als de synchronisatie met OneDrive niet juist is ingesteld, loop je het risico dat jouw lokaal opgeslagen bestanden verloren gaan. Wordt er niet automatisch gesynchroniseerd, dan worden de bestanden ook niet opgeslagen in de cloudomgeving.

Hoe controleer je of OneDrive wordt gesynchroniseerd op je laptop?

Of OneDrive op je laptop staat zie je aan het icoontje in je systeembalk rechtsonderaan je scherm. Om te synchroniseren selecteer je daar 'Help & Instellingen'. Daar zie je aan het groene vinkje dat er wordt gesynchroniseerd. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Als je bij het tabblad 'Account' kiest voor de optie 'Mappen Kiezen', kun je zelf aangeven welke mappen er gesynchroniseerd worden.

OneDrive-icoon
Klik op Help & Instellingen
Klik op Instellingen
Selecteer de mappen die je wilt synchroniseren

OneDrive online gebruiken in de Office portal

Open je browser en ga naar portal.office.com. Hier vind je aan de linkerkant alle apps van Office 365, waaronder de online versie van OneDrive. Hierin staan alle bestanden die je hebt gesynchroniseerd en hebt geüpload. Via de drie puntjes achter elk document zie je verschillende mogelijkheden om iets met het document te doen, bijvoorbeeld: 'Delen', 'Verplaatsen' of 'Koppeling Kopiëren' (om bijvoorbeeld een link naar het document te delen met collega's via mail.)

Lees meer over OneDrive en bestanden synchroniseren op de helpdesk portal

Beheren van bestanden in OneDrive