Uitnodiging Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs op 6 december 2022

22 november 2022

Defence for Children en de Universiteit Leiden organiseren op 6 december 2022 voor de 10e keer de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs. Deze prijs gaat uit naar de beste scriptie op het gebied van kinderrechten, waar zowel rechtenstudenten als overige disciplines aan mee kunnen doen. In november 2012 is deze scriptieprijs ter ere van prof. Jaap Doek ingesteld vanwege zijn bijzondere verdiensten op het gebied van kinderrechten in zowel Nederland als wereldwijd.

Genomineerde scripties

1. Mateo Fatsani Chitha

Domestic Courts' Guidelines Framework on Disposition of Children with Disabilities in Conflict with the Law

1. Charlotte Parree

Lijden kent geen leeftijd; actieve levensbeëindiging wel

1. Yaël Pelegrin

A Child Rights Based Proposal for the Regulation of Commercial Sharenting

1. Elizabeth Hood

The Rights of the Boy on the Beach: Proposing a children's rights-based approach to news reporting on migrant children

1. Kübra Begüm Simsek

Constitutional Recognition of Children's Right to Participate in Democratic Decision-Making

1. Laetitia Moerdijk

Over seks, bescherming en autonomie. De strafbaarstgeling van seks tussen en met jeugdigen van twaalf tot zestien jaar en het daarbij geldende hoorrecht getoetst aan het internationale kader

De scripties worden beoordeeld op het belang en de reikwijdte van het onderwerp, de kwaliteit van de inhoudelijke argumentatie en de betrekking op kinderrechten en de aandacht voor methodologie en brongebruik. Daarnaast is creativiteit en leesbaarheid van belang. De scripties worden beoordeeld door een vijfkoppige jury, dit jaar bestaande uit Sharon Detrick, Wouter Vandenhole, Karin Arts, Ton Liefaard en voorzitter Jaap Doek.

Lees hier meer over het programma van de uitreiking op 6 december 2022.