Wat te doen bij een calamiteit tijdens college?

10 november 2022

Als docent is het van belang juist en efficiënt te handelen bij een noodgeval. Het onderstaande stappenplan helpt hierbij.

Aandachtspunten voor docenten bij een calamiteit:

1. Zorg dat je de vluchtroutes kent naar de dichtstbijzijnde nooduitgangen.
  2. Je wordt gewaarschuwd door het ontruimingssignaal.
  3. Je geeft de aanwezigen de te volgen vluchtroute aan.
  4. Je controleert of er niemand is achtergebleven in de zaal en verlaat het gebouw.
  5. Je volgt de instructies van de BHV op (herkenbaar aan de felgekleurde hesjes).

Aandachtspunten voor docenten bij een EHBO-geval:

1. Je belt het noodnummer dat vermeld staat op de telefoon (2200). Bij een ernstig ongeval bel je eerst 112 en daarna 2200.
  2. Je geeft aan de receptionist de aard van het ongeval door en de locatie waar het slachtoffer te vinden is
  3. Je wacht op de BHV, zij zullen het slachtoffer meenemen voor verdere behandeling.
  4. Indien de ernst van het ongeval zo groot is dat het slachtoffer niet uit de zaal verplaatst kan worden, wordt het college stopgezet en worden de aanwezige studenten naar buiten begeleid.