Het Jaargesprek: Reviews & Sessies

8 december 2022

Het Jaargesprek in de praktijk

Steeds meer collega’s hebben er inmiddels ervaring mee. Het nieuwe Jaargesprek als pilot bij Rechtsgeleerdheid wordt al veelvuldig toegepast tussen leidinggevenden en medewerkers. In samenwerking met Universiteit Leiden en ons HR-team is het nieuw ontwikkelde Jaargesprek gericht op (team)dialoog, welzijn, samenwerking en persoonlijke ontwikkeling. Het HR-team heeft inmiddels al wat reviews ontvangen. Hieronder enkele uitspraken van een aantal leidinggevenden binnen het instituut Strafrecht & Criminologie:

‘ Ik vind het heel positief dat het gesprek voornamelijk in het teken van ontwikkeling staat en ook vind ik het fijn dat de administratieve rompslomp is verminderd.

‘Een nadeel is dat de gesprekken (althans de gesprekken die ik heb gevoerd) veel langer duren dan andere jaren. We ontkomen er niet aan om terug te blikken, om recht te doen aan wat men gedaan en gepresteerd heeft. Maar daarnaast lokken de vragen en onderwerpen uit dat we meer in dialoog gaan en feedback geven over wat hij/zij van de organisatie vindt en hoe hij/zij daar aan kan bijdragen bijvoorbeeld.’

‘Ik denk dat de gesprekken nu langer duren omdat de vragen een soort brainstorm uitlokken over waar iemand heen wil en wat daarvoor nodig is. Dit werd niet eerder zo concreet met elkaar besproken en maakt het gesprek wel leuk. Ik merk dat de medewerkers dat ook vinden.’

‘Het invullen van het formulier is niet altijd even logisch ingedeeld voor verslaglegging van het gesprek; ik zou zelf een andere volgorde van vragen aanhouden.’

De (reflectie)vragen uit de jaarverslagen komen niet in het uiteindelijke gespreksverslag te staan. Als het de bedoeling is dat die reflectie en feedback in het gesprek aan bod komen, wil je dat juist in het gespreksverslag teruglezen, denk ik. '

De volgende keer komen reviews van medewerkers aan bod.

Ontwikkeling in je loopbaan

In het kader van de pilot het Jaargesprek organiseert het HR-team van 16 januari t/m 19 januari 2023 inloopsessies met loopbaanadviseurs voor medewerkers. Je kunt je aanmelden voor een sessie om laagdrempelig kennis te maken met het wat een loopbaanadviseur voor jou kan betekenen. Dit kan gaan over ontwikkeling binnen je functie, binnen de faculteit of universiteit en zelfs daarbuiten. Je kunt je alvast aanmelden bij Marijn Stipdonk-van der Geest - Universiteit Leiden.

Hoe voer je ‘het goede gesprek’?

In het vernieuwde Jaargesprek wordt ook meer ruimte gegeven aan(persoonlijk) leiderschap en feedback geven en ontvangen. Een goed gesprek voeren is niet altijd even gemakkelijk. Hoe verdiep je je in de ander, hoe spreek je jezelf duidelijk uit en hoe kun je ook lastige onderwerpen met elkaar bespreken? Daar is op 8 februari een interactieve en dynamische training voor: Daar is op 8 februari een interactieve en dynamische training voor: Skillslab: het goede gesprek.