Extracurriculair vak What’s Next? helpt studenten hun toekomst vorm te geven

16 januari 2023

Het Faculteitsbestuur is ervan overtuigd dat we onze studenten binnen het curriculum moeten voorbereiden op het leven na afstuderen. Vanaf aankomend semester wordt daarom het vak What’s Next?, dat is ontworpen door dr. Bram Hoonhout, aangeboden. Voorlopig gebeurt dit als pilot bij onze faculteit.

Het extracurriculaire vak What’s Next? geeft studenten de handvatten om op een laagdrempelige en creatieve manier na te denken over hun werkende leven na de studie. Zij leren daarbij de methode van ‘Design Thinking’ toe te passen op hun toekomst. Dit vak van 2 EC gebruikt literatuur uit vakgebieden als design, psychologie en loopbaanontwikkeling. In kleine subgroepjes, begeleid door een studentmentor, werken studenten aan persoonlijke vraagstukken. Door verschillende journaling-opdrachten en netwerkgesprekken bouwen studenten aan een persoonlijke gereedschapskist om met vertrouwen de toekomst tegemoet te treden. Enkele quotes van studenten uit de evaluaties:

‘Really gave me time to think about my choices, options, thoughts in life which otherwise I never would've been able to.’

‘I genuinely feel I learned skills that I'm going to use in my everyday life.’

Arbeidsmarktvoorbereiding studenten essentieel

Het Faculteitsbestuur is er van overtuigd dat de opleidingen een opgave hebben om studenten binnen het curriculum voor te bereiden op de arbeidsmarkt binnen de kaders van de programmanormen. Eerder bleek al in gesprek met de opleidingen dat er interesse is in dit vak. Het bestuur wil met het vak opleidingen helpen bij de vraag hoe de voorbereiding op de arbeidsmarkt vorm kan krijgen.

Leren in de praktijk

Het voorstel is om het extra-curriculaire vak van 2 EC voor de duur van twee jaar als pilot aan te bieden. De komende periode wordt al ervaring in de praktijk opgedaan; het vak What’s Next? gaat het nieuwe semester al van start. Bram Hoonhout zal het vak aan MA-studenten geven, Madison MacKenzie (tutor bij BAIS) verzorgt het vak voor BA-studenten. Annebeth Simonsz en Sanne Arens (Onderwijsadvies- en kwaliteitszorg) gaan de komende periode samen met de opleidingen de organisatie bekijken en hoe de inhoud van het vak (al dan niet op onderdelen) aansluit bij het curriculair onderwijs.

Studenten kunnen zich nu aanmelden

Er is plek voor maximaal 40 bachelorstudenten en 40 masterstudenten uit diverse opleidingen van de faculteit Geesteswetenschappen. Om studenten te informeren over het vak What’s Next? zal breed gecommuniceerd worden over de inschrijving. Aanmeldingen gaan via dit formulier.

Meer informatie?

Neem contact op met Bram Hoonhout, coördinator Honours College, Annebeth Simonsz en Sanne Arens van Onderwijsadvies- en kwaliteitszorg.