ICT

Meld veiligheidsincidenten altijd

16 februari 2023

We besteden steeds meer aandacht aan veiligheid, zowel binnen als buiten de universiteit. De universiteit wil een veilige (digitale) omgeving garanderen. Informeer jezelf over veilig werken, een veilige werkomgeving en het beheren van gevoelige informatie. Wat moet je doen als er iets misgaat? Bij inbraak, een ongeluk of een datalek?

Over veiligheid en beveiliging

Veiligheid en veiligheidsmaatregelen gaan over het nemen van maatregelen tegen ongelukken die ons kunnen overkomen, zoals van de trap glijden. Beveiliging gaat over het beschermen tegen opzettelijke onbevoegde beïnvloeding. De universiteit neemt zowel online als fysieke beveiligingsmaatregelen om te voorkomen dat onbevoegden toegang hebben tot data, goederen of personen. Denk hierbij aan multi-factor authenticatie, maar ook aan het beveiligen van onze gebouwen, onze medewerkers, kunst en boeken.

Incidenten melden

Ondanks dat je voorzichtig en oplettend te werk gaat, kan er iets misgaan. Wil je weten wat je moet doen bij welk incident? Ga je binnenkort een gevoelig evenement organiseren? Of denk je dat de beveiliging van de universiteit verbeterd kan worden? Veel faculteiten en directies hebben een eigen aanspreekpunt, vraag dit na bij je leidinggevende. Daarnaast kun je altijd terecht bij één van de afdelingen van het Bestuursbureau die zich continu bezighouden met integrale veiligheid: de CISO of de afdeling Veiligheidszaken. Als je niet direct bij het goede loket bent, verwijzen zij je door.

Meld incidenten altijd. Daar leren we van. Op de webpagina ‘Melden incidenten en ongevallen’ vind je meer informatie.