Universiteit Leiden organiseert voor studenten lotgenotengroepen seksueel ongewenst gedrag (aanmelden t/m 7 april)

14 maart 2023

We vinden het belangrijk om een veilige omgeving te creëren voor medewerkers en studenten. Met het ondertekenen van het Amnesty International-manifest heeft de universiteit beloofd zich in te zetten voor het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Studenten die een negatieve ervaring hebben gehad willen we graag steun bieden.

Als je studenten kent die te maken hebben (gehad) met seksueel ongewenst gedrag, kun je hen wijzen op de lotgenotengroepen voor studenten van de Universiteit Leiden. Tijdens deze begeleide bijeenkomsten kunnen zij hun ervaringen delen met lotgenoten. De groep komt vanaf april samen op een locatie buiten de universiteit en wordt begeleid door ervaren medewerkers van Slachtofferhulp Nederland. Er is een Nederlandstalige en een Engelstalige groep.

Wat is lotgenotencontact?

Het uitwisselen van ervaringen en handvatten met andere ervaringsdeskundigen blijkt voor diverse mensen helpend in de verwerking van iets ingrijpends. De kracht van lotgenotencontact is herkenning en erkenning door ervaringen met elkaar te delen. Lotgenoten kunnen van elkaar leren: hoe zijn anderen ermee omgegaan? Waar liep men tegenaan, en waar kunnen ze samen kracht uit putten? Lotgenotencontact maakt onderlinge steun en begrip mogelijk.

Aanmelden

Studenten kunnen zich aanmelden tot en met 7 april 17:00 via het online aanmeldformulier. Na 7 april worden zij door Slachtofferhulp Nederland uitgenodigd voor een intake gesprek. Dit gebeurt zonder tussenkomst van de universiteit. Vragen kunnen gericht worden aan lotgenotencontact@slachtofferhulp.nl.

Meer informatie op de studentenwebsite