Let op bij verdachte telefoontjes: word geen slachtoffer

24 april 2023

De politie waarschuwt internationale medewerkers en studenten, met name afkomstig uit China, voor telefoontjes van afpersers die zich voordoen als medewerkers van overheidsinstanties. Als je wordt gebeld door iemand die zich bijvoorbeeld voordoet als medewerker van de bank of politie van jouw land van herkomst, hang dan direct op en bel de Nederlandse politie via 112.

Hoe herken je deze scam?

De afperser belt je en geeft meestal aan van een overheidsinstantie te zijn van je land van herkomst. Er wordt verteld dat je banktegoeden moeten worden verhuisd of dat je onderwerp zou zijn van strafrechtelijk onderzoek. De beller geeft aan dat je je contacten met anderen moet verbreken, door bijvoorbeeld je telefoon uit te zetten en niet meer naar huis of de universiteit te gaan.

Vervolgens confronteren ze je ouders of andere familieleden met het bericht dat je verdwenen bent en vragen zij losgeld te betalen. Doordat je familie, maar ook anderen geen contact met je kunnen krijgen, zullen zij de afperser mogelijk geloven.

Wat moet je doen?

Hang direct op en bel de politie via 112. Als je hulp nodig hebt met het bellen van de politie, kun je 24/7 het alarmnummer van de Universiteit Leiden bellen op 071-5276666. Wil je meer informatie? Neem dan contact op met de medewerkers van Veiligheidszaken via veiligheidszaken@bb.leidenuniv.nl.