Facilitair

Brand op LBSP: universiteit hoopt alle gebouwen woensdag 24 mei weer open te hebben

23 mei 2023

De Universiteit Leiden is optimistisch over de mogelijkheid dat al haar gebouwen in Leiden Bio Science Park (LBSP) woensdag 24 mei weer aangesloten zijn op het elektriciteitsnet en studenten en medewerkers er terecht kunnen. Er wordt hard gewerkt om de stroom aan te sluiten vanavond en vannacht, zodat de gebouwen weer open kunnen voor onderzoek en onderwijs.

Als gevolg van een brand aan kabels in een middenspanningssstation bij het Gorlaeus-gebouw op dinsdagochtend 23 mei kwam een aantal gebouwen van de universiteit op het Leiden Bio Science Park (LBSP) zonder stroom te zitten. Omdat het niet veilig was om zonder stroom door te werken en te studeren, zijn deze gebouwen dinsdag ontruimd en zijn medewerkers en studenten naar huis gestuurd. Dat was een vervelende situatie voor iedereen die daar werkt of studeert.

Vandaag is bekeken hoe alle getroffen gebouwen zo snel mogelijk op het elektriciteitsnet kunnen worden aangesloten. Het streven is om deze gebouwen in de loop van de nacht van dinsdag op woensdag gefaseerd weer van stroom te voorzien. Wij hopen dat dit lukt en dat alle gebouwen vanaf woensdag gewoon open zijn voor medewerkers en studenten.

Desondanks willen wij iedereen vragen om morgenochtend vóór vertrek zorgvuldig de aanvullende informatie te checken van de eigen faculteit, opleiding of (werk)onderdeel. Studenten worden hiernaast door hun eigen faculteit en opleiding geïnformeerd over tentamens die voor woensdag gepland staan in het Universitair Sport Centrum (USC).