FB keurt instituutsplannen goed; startersbeurzen van start

17 mei 2023

Vorig jaar kondigde de minister van OCW in het Bestuursakkoord 2022 hoger onderwijs en wetenschap een aantal nieuw instrumenten aan, de starters- en stimuleringsbeurzen. Met deze nieuwe instrumenten wil de minister investeren in een grotere stabiliteit en voorspelbaarheid van de onderzoeksfinanciering van universiteiten en umc’s.

Startersbeurzen bij FGW

Vanaf 2023 ontvangt de Faculteit Geesteswetenschappen jaarlijks een bedrag van € 3 miljoen aan startersbeurzen. UD’s die op 1 januari 2022 of later een vaste aanstelling van minimaal 0,7 fte hebben gekregen, waarvan minimaal 0,2 fte aan onderwijs wordt besteed, komen in aanmerking voor een startersbeurs. Een beurs heeft een omvang van € 240.000, -. Daarnaast hoort er bij elke beurs een bedrag van € 60.000, - aan overheadkosten.

Intensief overleg instituten en FB

In de afgelopen maanden is er intensief overleg geweest tussen de MT’s van de instituten en het Faculteitsbestuur om te komen tot een inzet van deze middelen die bij zal gaan dragen aan het verlagen van de werkdruk, het breder erkennen en waarderen van medewerkers en het stimuleren van samenwerking.

Plannen vastgesteld

Alle MT’s van de instituten hebben een implementatieplan voor de startersbeurzen opgesteld voor hun instituut. Deze plannen zijn op dinsdag 16 mei vastgesteld door het Faculteitsbestuur. De instituten kunnen nu aan de slag met de uitvoering van hun plan. Dat betekent dat op korte termijn de eerste startersbeurzen aangevraagd kunnen worden. Per instituut verschilt de procedure om een aanvraag voor een startersbeurs te doen.

• Wil je meer weten over de procedure van jouw instituut, neem dan contact op met jouw instituutsmanager.

Over de stimuleringsbeurzen volgt zo spoedig mogelijk nadere informatie.