Facilitair

Verbouwing toegangsbrug Oude Sterrenwacht

10 mei 2023

Onlangs is er gestart met de verbouwing van de toegangsbrug naar de Oude Sterrenwacht. De verbouwing heeft als doel dat er onder de brug door een doorgaande looproute wordt gerealiseerd voor de Hortus. De Oude Sterrewacht, alsook het bezoekerscentrum en de Hortus Botanicus blijven gedurende de verbouwing toegankelijk voor voetgangers en fietsverkeer.

Start werkzaamheden: 8 mei 2023

Geplande opleverdatum: 27 oktober 2023

Werktijden: weekdagen van  8.00 tot +/- 16.00

Er zal een tijdelijke brug worden gerealiseerd over het water vanaf de 5e Binnenvestgracht, door de Hortus. Deze brug is geschikt voor wandelaars, fietsers en mindervaliden. De brug is niet geschikt voor gemotoriseerd verkeer. De route tussen de huizen van de Sterrenwachtlaan zal niet meer open zijn en met bebording zal ook de alternatieve route worden aangegeven.

Alternatieve route

Parkeren

Houd er rekening mee dat parkeren direct voor de Sterrewacht tijdens de verbouwing niet mogelijk is. De Universiteit Leiden heeft een parkeer beleid en alternatieve locaties voor parkeren. Niet vergeten om bezoekers en docenten op de hoogte te stellen van deze verandering en te adviseren waar ze het beste kunnen parkeren. Door deze aanbevelingen op te volgen, kun je eventuele problemen vermijden en veilig en zonder zorgen parkeren bij de universiteit.

Leveranciers

Leveranciers kunnen gebruikmaken van de tijdelijke brug. Zij zullen echter in de Kaiserstraat moeten parkeren en vanaf daar met karretjes/steekwagen moeten lopen.

Overlast

De apparatuur en machines zullen worden geleverd in de weken tot aan 22 mei, daarna zal worden gestart met sloopwerkzaamheden. Het is onvermijdelijk dat hierdoor af en toe enig geluidsoverlast zal zijn. Gedurende het bouwproces van de nieuwe brug zullen de werkzaamheden minder geluidsoverlast veroorzaken.

Nood

De hulpdiensten zijn geinformeerd over de werkzaamheden en de brandweer zal een pomp plaatsen op het terrein van de Oude Sterrewacht.

Afval

Het UFB draagt zorg voor het afvoeren van het afval en zal kleine containers gebruiken en deze aan de kant van de weg in de Kaiserstraat plaatsen.

Zomerstop Leiden University

Tijdens de werkzaamheden en de zomerstop (10 juli t/m 19 augustus) blijft de Sterrewacht bereikbaar. Vergeet niet om eens in de 30 dagen indien van toepassing je LU-card te updaten.

Voor overige vragen of onduidelijkheden kun je je wenden tot Facilitair Manager van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid Alexander van Drooge of Projectmanager Architectuur Theo Kes.