Facilitair

Gratis menstruatieproducten op KOG en Sterrewacht

4 juli 2023

Menstruatieproducten zijn vanaf nu gratis te verkrijgen in het KOG en de Sterrewacht. Deze menstruatieproducten zijn te vinden in alle dames- en all-gendertoiletten.

De gratis verstrekking van menstruatieproducten aan studenten, medewerkers en bezoekers van de faculteitsgebouwen is een pilot en zal geëvalueerd worden. Na afloop besluit het faculteitsbestuur of de gratis verstrekking gecontinueerd wordt.

Financiële gelijkheid is een belangrijk aspect voor gendergelijkheid. Door menstruatieproducten gratis aan te bieden, erkent de faculteit dat menstruatieproducten essentiële basisbenodigdheden zijn die voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Ook voor mensen met een beperkt inkomen.

Ten slotte hoopt de faculteit dat dit initiatief bijdraagt aan het doorbreken van het taboe rondom menstruatie en het bevorderen van openheid en inclusie op dit gebied. Door menstruatieproducten beschikbaar te maken voor iedereen, laten we zien dat menstruatie onderdeel is van het leven en dat niemand zich hiervoor hoeft te schamen. Het normaliseren van menstruatie draagt bij aan een cultuur waarin gendergelijkheid wordt bevorderd en alle mensen op deze manier volledig kunnen deelnemen aan alle aspecten van het studenten- en werkleven.

Heb je vragen over de menstruatieproducten en/of het gebruik hiervan? Stuur dan een e-mail naar onze Student-Wellbeing en D&I Officer, Susanne Deen.