Dien een voorstel in voor het Open Science Fund

24 augustus 2023

Heb je een idee voor een onderzoeksproject op het gebied van open science? Voor de tweede ronde van het Open Science Fund bij NWO kunnen tot 26 september nog voorstellen worden ingediend.

Deze tweede ronde is met name bedoeld voor projectvoorstellen gericht op de verdere ontwikkeling van open science op terreinen of in disciplines waar dit nog niet de norm is, of projecten die open science bevorderen in een grote groep of gemeenschap. Ook is deze call for proposals bedoeld voor projectvoorstellen die de samenwerking tussen verschillende organisaties en vakgebieden bevorderen en tussen academisch en ondersteunend personeel.

Het Open Science Fund staat open voor onderzoekers uit alle wetenschapsgebieden. Onderzoekers worden aangemoedigd voorstellen in te dienen samen met andere disciplines en ondersteunende diensten, zoals het Centre for Digital Scholarship (CDS) of het Citizen Science lab. Hier werken experts aan het ondersteunen van onderzoekers op het gebied van Open Access, FAIR research data management en software (CDS) en Citizen Science.

Deadline voor het indienen van voorstellen

In deze ronde is 3 miljoen euro beschikbaar voor projecten tot maximaal 50.000 euro. Dit bedrag wordt gelijk verdeeld over twee pakketten met aanvragen. Voor het eerste pakket zijn eerder dit jaar al 30 projecten geselecteerd. De deadline van het tweede pakket is 26 september vóór 14:00 uur.

Eerdere resultaten

In de eerste ronde zijn er zes Leidse (co-)aanvragen geaccepteerd, waaronder de Journal Observatory. In totaal werden er 26 aanvragen gehonoreerd. Omdat er in de tweede ronde meer financiering beschikbaar is, kunnen er voor deze call nog meer aanvragen gehonoreerd worden. In het eerste pakket van de tweede ronde zijn nu zeven Leidse (co-)aanvragen geaccepteerd.

Meer informatie

Meer informatie over Open Science Fund vind je op de NWO-website. Voor vragen en advies, kun je contact opnemen met Karlijn Hermans, coördinator Open Science voor het Academia in Motion-programma van de Universiteit Leiden.