Nieuwe tentamenlocatie met nieuwe mogelijkheden

28 augustus 2023

FGGA gaat voor het afnemen van de schriftelijke tentamens het Zalencentrum Opera verlaten (voor sommige collega's spijtig en voor anderen een opluchting) en we stappen over naar De Broodfabriek in Rijswijk.

De belangrijkste reden hiervoor is de mogelijkheid om digitaal toetsen af te kunnen nemen op locatie. Een groot deel van de docenten FGGA werkt al met het toetsprogramma ANS. Om digitaal na te kijken moest nu nog gewerkt worden met de zogenaamde ‘paper to scan’ logistiek: tentamen printen, studenten maken tentamen, tentamen scannen, uploaden en koppelen. Deze stappen zijn niet meer nodig. Studenten maken het tentamen op hun eigen laptop en de docent kan direct starten met nakijken: Bring Your Own Device (BYOD).

Er zijn vorig jaar al pilots gedaan op Stichthage en in Wijnhaven door FGGA en ook op de andere faculteiten lopen experimenten met BYOD. Deze verlopen over het geheel genomen positief. Er zijn bijvoorbeeld verschillende manieren om de toetsomgeving af te schermen, zodat de student geen andere websites kan bezoeken. Ook het begrenzen van de locatie is belangrijk. Uiteraard neemt de organisatie ook maatregelen voor het geval er iets misgaat bij een student: er zijn reserve chromebooks, powerbanks en dergelijke. Daarnaast zal bij de eerste tentamens toch ook nog een reserve stapel papieren tentamens klaarliggen. Het mag duidelijk zijn dat het Faculteitsbestuur van de FGGA BYOD nadrukkelijk als voorkeursvariant aanbeveelt voor het tentamineren in De Broodfabriek.

Het Future Learning Office (FLO) staat klaar om docenten te ondersteunen bij het ontwerpen en neerzetten van een digitale toets in Ans. De FLO Teamspagina geeft meer informatie, handleidingen. Vraag FLO vooral toegang tot deze informatie. Het OSC organiseert de logistiek en de uitvoering op De Broodfabriek. Voor vragen kan je altijd bij hen terecht.

De docenten (en studenten) die schriftelijke tentamens in De Broodfabriek gepland hebben staan zullen nog apart bericht worden.