Facilitair

Vanaf 1 augustus geen wegwerpproducten meer in de cafés en restaurants: herbruikbaar servies wordt de standaard

3 augustus 2023

Zoals begin vorige maand werd aangekondigd, worden er in de universitaire cafés en restaurants vanaf 1 augustus geen wegwerpproducten meer verstrekt. Wil je een kop koffie of thee meenemen naar je werkplek? Neem dan je eigen beker mee of kies voor de herbruikbare Billie Cup.

De Universiteit Leiden wil bijdragen aan een duurzame samenleving, een gezond klimaat en het reduceren van afval en zwerfvuil. Daarom wordt herbruikbaar servies de standaard. In de universitaire cafés en restaurants worden hiervoor de zogeheten Billie Cups ter beschikking gesteld. Wanneer je deze herbruikbare beker weer inlevert krijg je een munt (Billie Coin), waarmee je de volgende keer weer een schone Billie Cup of 1 euro korting kunt krijgen. Daarnaast kan je je eigen beker gebruiken, of ter plekke gebruikmaken van het reguliere serviesgoed dat wordt aangeboden. Ook in de warmedrankenautomaten zullen de wegwerpbekers dit najaar geleidelijk verdwijnen.

Door geen wegwerpbekers en -servies meer aan te bieden, geeft de Universiteit Leiden invulling aan nieuwe landelijke en Europese wetgeving voor wegwerpplastic. Waarbij het doel is om vanaf 1 januari 2024 helemaal geen wegwerpplastic meer te gebruiken. Voor die tijd willen we al stapsgewijs naar een wegwerpplasticvrije universiteit gaan.