Veiligheidstip: Weet jij de weg naar de dichtstbijzijnde nooduitgang?

12 maart 2024

Hoewel niemand er op hoopt, kan het gebeuren dat er een situatie ontstaat waardoor mensen een universiteitsgebouw snel moeten verlaten, zoals brand, wateroverlast of een grote technische storing. Dan helpt het om van tevoren te weten welke kant je uit moet.

Lees jij deze mededeling vanaf je werkplek? Kijk dan eens om je heen waar zich de dichtstbijzijnde nooduitgang bevindt. Deze vluchtwegen zijn aangegeven met groene lichtgevende bordjes. Een witte pijl geeft de precieze richting van de uitgang aan.

Als je het gebouw tijdens een calamiteit verlaat, loop je waarschijnlijk automatisch naar de ‘gewone’ hoofdingang. Het is echter belangrijk om deze wegen vrij te houden voor hulpdiensten die juist snel het gebouw ín moeten. Kies dus als het kan altijd voor een nooduitgang.

Moet je het gebouw zo snel mogelijk verlaten? Houd hier rekening mee:

• Volg de vluchtwegsymbolen naar de dichtstbijzijnde nooduitgang (witte pictogrammen op een groene achtergrond).
  • Gebruik geen liften, maar neem de trap.
  • Volg altijd de aanwijzingen op van de bedrijfshulpverleners. Je herkent ze aan hun felgekleurde hesjes. Laat het hen weten als er nog mensen in het gebouw zijn.
  • Blijf niet voor de ingang van het gebouw staan, maar begeef je naar een plek op veilige afstand van het gebouw en wacht op verdere instructies van de bedrijfshulpverleners.
  • En vooral: blijf kalm.

Wat te doen bij een ontruiming?

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of