Welkom ‘on board’ nieuwe collega’s!

29 augustus 2023

Onboardingsmodule
Alle nieuwe medewerkers worden uitgenodigd voor een online kennismaking met de universiteit. Daarnaast stellen we een universitaire onboardingsmodule beschikbaar aan alle nieuwe collega’s. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een facultaire aanvulling op de onboardingsmodule.

Op de eerste werkdag ontvangen onze nieuwe medewerkers een e-mail met de meest belangrijke praktische informatie voor een goede start. Elke twee maanden organiseert de afdeling HR een rondleiding voor nieuwe medewerkers door het Kamerlingh Onnes Gebouw.

Internationale medewerkers
Uit de personeelsmonitor kwam naar voren dat internationale medewerkers soms moeite hebben om hun weg te vinden. Zo stuiten zij soms op problemen bij het vinden van huisvesting, de taal en het opbouwen van een netwerk. De komende tijd besteed HR hier extra aandacht aan.

Service Centre International Staff
De Universiteit Leiden biedt internationale medewerkers diverse vormen van advies en ondersteuning, bijvoorbeeld vanuit het Service Centre International Staff (SCIS). Je kunt bij het SCIS terecht voor o.a.;

• Immigratieprocedures (VISA en verblijfsdocumenten);
  • Huisvesting;
  • Vragen over sociale zekerheid en belastingen;
  • Een goede landing voor jou en je gezin: Dual career programme, vragen over onderwijs en kinderopvang, taalcursussen, etc.;
  • Het vinden van je weg in Nederland;
  • Hulp bij het opbouwen van een netwerk/ sociale activiteiten.

Raadpleeg de website voor meer informatie van het SCIS, of neem contact op via; scis@leidenuniv.nl of + 31(0) 71 527 7300. Kijk ook eens op de FAQ’s op de website.

Wat kun je zelf doen?
Heb je een nieuwe internationale collega? Wijs hem of haar dan op bovenstaande. Realiseer je dat het lastig kan zijn om je weg te vinden als je de taal niet spreekt. Zo zijn er afdelingen die werken met een buddy-systeem voor nieuwe internationale medewerkers. Wat is de voertaal op jullie afdeling? Wees je ervan bewust in welke taal je communiceert in afdelingsvergaderingen, e-mails of gesprekjes bij de koffieautomaat, als je internationale collega’s hebt. Maak hierover afspraken met elkaar.