Sociaal

Campagne sociale veiligheid in de online leeromgeving: deel en doe mee

5 september 2023

Hoe we met elkaar omgaan is bepalend voor het plezier en het gevoel van veiligheid van jezelf en anderen binnen onze academische gemeenschap. Daarmee is het ook van invloed op de studieresultaten van onze studenten.

Studenten maken gebruik van verschillende online omgevingen, zoals WhatsAppgroepen van hun opleiding of studievereniging, Kaltura, Brightspace en MS Teams. Deze omgevingen maken deel uit van de leeromgeving. Het is belangrijk dat iedereen zich hiervan bewust is en kiest voor een constructieve bijdrage passend bij een academische leeromgeving. Samen dragen studenten en medewerkers zorg voor een fijne, veilige leeromgeving voor iedereen binnen de Universiteit Leiden.

Do!

Om hier aandacht voor te vragen is in samenspraak met studentvertegenwoordigers een campagne ontwikkeld waarin een aantal Do’s! zijn opgesteld. Do’s om over na te denken als je je als student of medewerker in een online studieomgeving begeeft. De Do’s zijn niet heel ingewikkeld, maar misschien sta je er in online omgevingen die je privé gebruikt minder bij stil.

Deel de Do’s in jouw online omgevingen

Ben je bijvoorbeeld docent of mentor en wil jij ook een bijdrage leveren aan een sociaal veilige online leeromgeving? Beheer jij een WhatsAppgroep gelieerd aan de universiteit, modereer je een chatgroep of Teams-omgeving? Doe mee en download de toolkit. Hierin vind je de Do’s, diverse afbeeldingen en een PowerPoint-slide die je kunt tonen tijdens een college. Bedankt voor jouw bijdrage aan een sociaal veilige online leeromgeving!